Hlavní obsah

Ve městě 30, na dálnici stovkou. V Rakousku navrhují snížení maximálky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dopravní experti ze dvou rakouských univerzit v otevřeném dopise vyzývají ke snížení maximální povolené rychlosti na silnicích, informoval list Der Standard. Důvodem má být především snížení emisí a spotřeby paliva. Že se výzvou budou zabývat rakouští zákonodárci, však podle médií není v dohledné době pravděpodobné.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Dopravní experti z univerzit ve Vídni a Innsbrucku vládu vyzývají ke snížení rychlostních limitů na 30 km/h ve městě, 80 km/h na okresních silnicích a 100 km/h na dálnicích. Existují k tomu podle nich „dobré vědecké důvody“.

Ministerstvo dopravy ale o změnách rychlostních limitů stále nechce slyšet – v Národní radě pro to není většina, uvedla rakouská zpravodajská agentura APA. Experti naopak získali podporu od Rakouského dopravního klubu a klimatických aktivistů, jako je „Poslední generace“, nebo organizací na ochranu životního prostředí, jako je Global 2000.

Nejen snížení emisí

Skutečnost, že snížení povolené rychlosti je nejúčinnějším opatřením ke snížení emisí skleníkových plynů souvisejících s dopravou, snížení počtu zraněných a usmrcených na silnici a snížení závislosti na fosilních palivech, byla „bez pochyby vědecky prokázána“, vysvětlují experti v otevřeném dopise.

Vědci také požadují zvýšení počtu kontrol tak, aby byly dodržovány maximální povolené rychlosti, snížení tolerancí měření pro radarové kontroly na technicky nutné minimum, zrušení státem specifické „tolerance pokut“, stejně jako celostátní standardizaci sankcí a jejich zvýšení.

Podle výzkumníků by požadované snížení rychlosti mohlo snížit emise CO2 z provozu motorových vozidel o zhruba 2,4 milionu tun nebo deset procent ve srovnání s rokem 2019. Při stejném přepravním výkonu by se spotřebovalo o deset procent méně fosilních paliv.

Švýcarsko zvažuje zákaz jízdy elektromobily během výpadků elektřiny

AutoMoto

Omezení na 100 km/h na dálnicích by mělo za následek individuální ztrátu času kolem jedenácti minut na 100 kilometrů. To je podle autorů kompenzováno úsporou nákladů až 2,8 eura (67 korun) na tuto vzdálenost. Navíc uvádějí „obrovský ekonomický přínos v podobě ušetřených nehod, hluku a ekologických nákladů“.

Podle Güntera Embergera z vídeňské technické univerzity „je jasné, že musíme přehodnotit naši mobilitu s ohledem na blížící se klimatickou katastrofu“. Odborník se v tiskové zprávě odvolává na to, že energetická náročnost klesá s rychlostí a otáčkami bez ohledu na to, zda jde o spalovací motor, nebo elektromotor.

Jeho kolega Martin Berger zmiňuje další výhody nižší rychlosti, konkrétně méně hluku, méně jemného prachu z opotřebení pneumatik a brzd, méně oxidů dusíku a méně dopravních nehod.

„To je jeden z hlavních důvodů, proč navrhujeme nejen snížení maximální rychlosti na dálnicích, ale proč chceme také plošné snížení rychlosti, a to i na otevřených komunikacích a v městských oblastech,“ zdůraznil Markus Mailer z univerzity v Innsbrucku.

Plošnou třicítku zavádějí velká města

Maximální rychlost v evropských městech je zpravidla 50 km/h, výjimkou je Velká Británie, kde 30 mph činí 48 km/h, v Albánii se jezdí 40 km/h a v Polsku je v noci povoleno 60 km/h.

K plošnému snížení rychlosti na 30 km/h ve městech přistoupilo od předloňského května Španělsko, podle úřadů se úprava týká zhruba 60 až 70 procent městských ulic a silnic v zemi.

Povinných 30 km/h v Paříži způsobilo chaos

AutoMoto

Ovšem řada metropolí nižší rychlost zavádí v určitých zónách samostatně. Povolenou maximální „třicítkou“ se může jezdit ve většině ulic belgického hlavního města Bruselu, v sousedním Nizozemsku platí v řadě měst tato maximální rychlost již několik let a v platnost by v zemi mělo rovněž vstoupit plošné snížení rychlosti na tento limit.

Prakticky po celé Paříži se smí jezdit maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Současná „padesátka“ zůstala jen na okružních bulvárech, na silnicích v Buloňském lesíku a na několika ulicích kolem Champs-Élysées.

Na dálnici nejpomaleji v Norsku a Nizozemsku

Na evropských dálnicích se pomaleji jezdí ve Skandinávii. Ve Finsku je povolená rychlost 120 km/h, ve Švédsku 110 km/h a v Norsku 100 km/h, přičemž 110 km/h zde platí, pouze pokud to značky výslovně umožňují. V Nizozemsku platí 100 i přes den.

Maximální povolená rychlost 130 km/h platí ve dvanácti členských zemích EU s dálnicemi – v Dánsku, Francii, Itálii, Chorvatsku, Litvě, Lucembursku, Rakousku, Rumunsku, na Slovensku, ve Slovinsku, České republice a Maďarsku.

Sedm zemí EU má rychlostní limit 120 km/h, jde o Belgii, zmíněné Finsko, Řecko, Irsko, Portugalsko, Švédsko a Španělsko. V Bulharsku a Polsku je rychlostní limit 140 km/h.

Vraťte rychlostní limit na vyšší hodnotu, žádají britské motoristické organizace

AutoMoto

Německo je jedinou zemí v Evropě, kde neexistuje obecné rychlostní omezení na dálnicích. V sousední zemi se o omezení rychlosti dohadují už léta. V současné vládní koalici se tomu brání strana FDP.

Česká vláda plánuje na určitých úsecích povolit až 150 km/h. „První úseky, o nichž uvažujeme, je nová D1 u Přerova a některé rovné úseky D11. Později by to mohly být i některé další rovné a přehledné úseky, pokud takové vytipujeme,“ uvedl v rozhovoru pro Právo ministr dopravy Martin Kupka.

Anketa

Měla by se i v ČR snížit maximální povolená rychlost na 30 km/h ve městě a 100 km/h na dálnici?
Ano
9,8 %
Ne
90,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8614 čtenářů.

Dálniční známka zdraží o stokoruny, uvedl Kupka

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám