Hlavní obsah

USA chtějí zakázat prodej propojených aut i techniky z Číny a Ruska

Americká vláda pokračuje ve svém boji s čínskými automobilkami, který zahájila letošním zvýšením dovozového cla z 25 na 100 procent. Nyní se chce USA zaměřit na tzv. propojené vozy, které jsou neustále připojeny k internetu a přenáší různé typy informací. Regulace se má kromě Číny týkat i dalších zemí, například Ruska.

Foto: BYD

Vývoz elektromobilů BYD z Číny (ilustrační foto)

Článek

„Čínské automobilky se snaží ovládnout technologie propojených vozidel ve Spojených státech i celosvětově, což představuje nové hrozby pro naši národní bezpečnost, a to i prostřednictvím našich dodavatelských řetězců,“ cituje web Carscoops prohlášení Bílého domu.

Ministerstvo obchodu proto navrhuje nový zákon, který by zakázal prodej či import propojených vozidel s určitými technologiemi a import některých komponent ze zemí, které vzbuzují obavy. Konkrétně je pak jmenována Čínu a Rusko.

Senzory v autech sbírají data

Větší obavy ale vzbuzuje právě Čína se svým automobilovým průmyslem, který se snaží vstoupit na všechny důležité trhy. Moderní automobily jsou totiž doslova napěchované různými senzory a kamerami, které mohou sbírat citlivá data nejen o řidičích, ale také o infrastruktuře. Tato data by pak podle Bílého domu mohla být zneužita.

Navrhované nařízení se má týkat systémů pro propojená vozidla navržených, vyvinutých, vyrobených nebo dodaných subjekty s „dostatečnou vazbou“ na Čínu nebo Rusko. Zaměřuje se také na konektivitu, včetně bluetooth, mobilních sítí, satelitů, Wi-Fi a systémů automatizovaného řízení.

Nařízení by se mělo vztahovat na omezení dovozu a prodeje propojených vozidel využívajících software VCS (systéme konektivity vozidel), ADS (systémy automatizovaného řízení) a dovoz hardwarového zařízení pro systémy VCS. Počítá se však i s možností udělení výjimek pro malé výrobce, ovšem ve výjimečných případech.

Pokud by byl návrh implementován ve stávající podobě, zákaz softwaru by vstoupil v platnost pro vozy modelového roku 2027, zákaz pro hardware by pak platil pro vozy modelového roku 2030, respektive od 1. ledna 2029 pro vozy bez modelového roku.

V současnosti ale stále probíhá upřesňování návrhu, na kterém ministerstvo obchodu spolupracuje s průmyslem, partnery USA a dalšími zúčastněnými stranami. Cílem má být maximální zajištění národní bezpečnosti USA a současně minimalizace důsledků.

Výběr článků

Načítám