Hlavní obsah

Tradiční svodidla nemusí zastavit těžké elektromobily, ukázal americký pokus

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výzkumníci z Univerzity v Nebrasce podnikli několik pokusů, během kterých narazili s elektromobily do běžně používaných svodidel. Ta však těžké vozy nedokázala bezpečně zastavit či vrátit na silnici.

Crash testy ukázaly, že elektromobil dokáže překonat bezpečnostní zátarasyVideo: AP

 
Článek

Na podzim loňského roku uspořádali technici z Univerzity v Nebrasce pokus, během kterého na své testovací dráze poslali elektrický pick-up, dle záběrů model Rivian R1T, proti běžným svodidlům, která lemují tisíce kilometrů silnic a dálnic nejen v USA.

Cílem testu bylo zjistit, jak si klasická svodidla poradí s nárazem elektromobilu, který je o stovky kilogramů těžší než běžné sedany se spalovacími motory. Výsledek je přitom evidentní, téměř čtyřtunový pick-up jedoucí rychlostí necelých 96 km/h svodidla jednoduše prorazil a bez většího zpomalení pokračoval dál, dokud ho nezastavily betonové bloky.

Tesla Cybertruck budí obavy bezpečnostních expertů

AutoMoto

„Věděli jsme, že půjde o extrémně náročný test systému silniční bezpečnosti,“ řekl Cody Stolle z univerzitního pracoviště Midwest Roadside Safety Facility. „Nebyl vyroben tak, aby zvládl vozidla o hmotnosti vyšší než 5000 liber,“ dodal k systému svodidel. Zmiňovaných 5000 liber se přitom rovná hmotnosti zhruba 2267 kilogramů.

Testu s pick-upem předcházely ještě testy s elektrickým sedanem Tesla, ovšem i ty měly ukázat, že běžná svodidla těžký elektromobil s největší pravděpodobností nezastaví. Vysoká hmotnost je způsobena především velkými bateriemi, které jsou nezbytné k zajištění vyššího dojezdu. Ostatně jen baterie některých elektromobilů může vážit jako malé auto se spalovacím motorem.

Foto: UNIVERSTIY OF NEBRASKA, AP

Crash testy ukázaly, že elektromobil dokáže prorazit bezpečnostní zátarasy

Odborníci plánují podniknout další testování, včetně počítačových simulací i crash testů jiných elektrických modelů. Cílem výzkumu by mělo být nalezení optimálního vylepšení svodidel podél cest, aby bezpečně minimalizovala následky nehody lehkých vozů se spalovacími motory i těžkých elektromobilů.

„V současné době tvoří elektromobily přibližně 10 % prodaných nových vozidel, takže nám zbývá ještě nějaký čas,“ řekl Stolle. „Ale jak se budou elektromobily prodávat a budou stále populárnější, bude to mnohem větší problém.“

Mercedes-Benz do sebe nechal nabourat dva své elektromobily. Chtěl demonstrovat bezpečnost

AutoMoto

Těžký život testovacích figurín pro nárazové zkoušky aut. Stojí miliony a připomínají mnoho postav

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám