Hlavní obsah

Test letních pneumatik pro sportovní vozy: Vyrovnané skóre

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Třebaže na řadě míst Česka ještě leží sníh, je nejvyšší čas se dívat po nových letních pneumatikách a volném termínu v pneuservisu. Povinnost použít zimní pneumatiky, jsou-li pro to podmínky, skončí 31. března.

Foto: Goodyear

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Článek

Třebaže celoroční pneumatiky jsou čím dál lepší v létě i v zimě, spousta českých řidičů věří spíše obutí určenému na léto nebo zimu. A teplejší počasí, které nás nejpozději během pár týdnů čeká, s sebou nese potřebu nahradit zimní pneumatiky letními.

Řada lidí v létě „dojíždí“ zimní pneumatiky, které by pro další zimu už měly nedostatečnou hloubku dezénu; v zimě totiž zákon přikazuje nejméně 4 mm, v létě nejméně 1,6 mm. Doporučit to ale nelze. Zimní pneumatiky jsou pro použití v teplotách okolo 10 °C a vyšších nevhodné – ve srovnání s letními jsou hlučnější, mají delší brzdnou dráhu i přilnavost v zatáčkách, zbytečně více se opotřebovávají a zbytečně zvyšují spotřebu paliva.

Foto: Continental

Continental SportContact 7

Po testu německého autoklubu ADAC tu máme aktuální srovnání letních pneumatik také od magazínu AutoBild, který se věnoval gumám ve dvou téměř stejných rozměrech, 225/45 R18 a 225/40 R18. Účastníci i výsledky jsou však dost odlišné.

Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé

AutoMoto

Pneumatiky s vyšším profilovým číslem jsou všechny v zásadě vyrovnané a nedá se říci, že u čehokoliv z první desítky byste sáhli výrazně vedle. Vyniká snad jen první Goodyear nejlepším výkonem na suchu. Na mokru jsou zase nejlepší pirellky.

Test letních pneumatik 225/45 R18 95Y
MokroSuchoCelková známkaHodnocení
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 62+1-1,2příkladný
Michelin Pilot Sport 52+2+1,3příkladný
Continental PremiumContact 72+2+1,4příkladný
GT Radial Sport Active 222-2,3dobrý
Bridgestone Turanza 62-22,4dobrý
Kumho Ecsta PS7122-2,4dobrý
Dunlop Sport Maxx RT 222-2,4dobrý
Falken Azenis FK5202-2+2,7uspokojivý
Sava Intensa UHP 22-2-2,8uspokojivý
Fulda Sport Control 22-2-2,9uspokojivý
Pirelli P Zero PZ41-2+3uspokojivý
Hankook Ventus S1 evo32+2+3,1uspokojivý
Maxxis Victra Sport 5 VS52+23,2uspokojivý
Toyo Proxes Sport 222+3,3uspokojivý
Yokohama Advan Sport V10722+3,4uspokojivý
Linglong Sport Master22-3,5uspokojivý
Giti GitiSport S22-2-3,6uspokojivý
Nexen N'Fera Sport2-2-3,6uspokojivý
Uniroyal Rain Sport 523+3,6uspokojivý
Kleber Dynaxer UHP3+2-3,6uspokojivý

Ve výsledkové listině gum s tenčí bočnicí si ti nejlepší, až na výjimky, prohodili místa. Je tu víc pneumatik, které získaly nejlepší hodnocení „příkladný“, ovšem taky jedna, kterou nelze doporučit - kousek od firmy Superia, který naprosto propadl na mokru.

Test letních pneumatik 225/40 R18 92Y
MokroSuchoCelková známkaHodnocení
Continental SportContact 72+1-1,2příkladný
Bridgestone Potenza Sport2+2+1,3příkladný
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 62+2+1,4příkladný
Michelin Pilot Sport 52+2+1,4příkladný
Pirelli P Zero PZ42+2+1,4příkladný
Hankook Ventus S1 evo32+22,3dobrý
Falken Azenis FK520222,4dobrý
Toyo Proxes Sport 2222,4dobrý
Firestone Firehawk Sport2-2+3uspokojivý
Giti GitiSport S22-2-3,3uspokojivý
Maxxis Victra Sport 52-2-3,3uspokojivý
Linglong Sport Master32-3,9doporučen s výhradami
Superia Ecoblue UHP5+3-4,6nedoporučen

Co se starými?

Konečně co se dá dělat s pneumatikami, které nesplňují svůj zákonný limit na hloubku dezénu? Že mají vaše letní gumy už menší hloubku dezénu, než je zákonný limit 1,6 mm, poznáte z indikátorů opotřebení v hlavních dezénových drážkách. Pokud jsou tyto „stupně“ zarovnané s povrchem běhounu, je čas pneumatiky vyměnit.

Na silnici s takto ojetými gumami riskujete pokutu. Z různých stran, např. od ÚAMK či některých instruktorů kurzů bezpečné jízdy, však zaznívá, že má-li pneumatika hloubku dezénu menší než 3 mm, není bezpečné na ní jezdit, přinejmenším na mokré silnici.

Jak se zachovat při aquaplaningu? Podle experta hlavně nezatáčet

AutoMoto

Čím je totiž menší hloubka dezénu, tím hůře pneumatika odvádí vodu zpod běhounu a tím dříve hrozí aquaplaning. Tedy situace, kdy pneumatika ztratí kontakt s vozovkou a začne plavat na vodě. V takové situaci je vůz neřiditelný a jediné řešení je držet kola ve směru, kam chcete jet, a doufat, že se pneumatiky chytí dřív, než do něčeho narazíte.

Pneumatiky samozřejmě kromě opotřebení sjížděním běhounu také stárnou, stejně jako všechny gumové díly auta. Čím starší je pneumatika, tím je více zpuchřelá a tvrdá; obecně se za hranici bezpečného věku považují čtyři až pět let.

Jak zjistíte stáří pneumatiky? Je uvedeno na bočnici. Hledejte písmena DOT a za nimi čtyřčíslí. To označuje týden a rok výroby pneumatiky – číslo 1321 znamená, že pneumatika byla vyrobena v 13. týdnu roku 2021. A konečně bez ohledu na stáří či opotřebení, pokud v pneumatikách objevíte trhlinky, je nejvyšší čas je poslat do sběrného dvora a koupit jiné.

Nechcete přezouvat? Test celoročních pneumatik

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám