Hlavní obsah

Test letních pneumatik 2023: Zavedené značky na předních místech

Velký test téměř padesáti sad letních pneumatik ukázal, že spolehnutí se na zavedené značky je správnou cestou k dobré pneumatice. Neplatí to ale bez výjimky.

Foto: Goodyear

Ilustrační foto

Článek

Ačkoliv to tak v posledních dnech moc nevypadá, doba k přezutí na letní pneumatiky nastane na řadě míst Česka během pár týdnů. Povinnost užít zimní pneumatiky, pokud se na vozovce vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza či to lze předpokládat, u nás skončí s koncem března.

Pokud budete letos pořizovat nové obutí na vůz nižší střední třídy, může se hodit test gum v rozměru 205/55 R16, na němž pracoval německý autoklub ADAC spolu se spotřebitelským magazínem dTest.

Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé

AutoMoto

Ten zkoumal 47 různých modelů pneumatik od výrobců proslulých i méně známých, a to tak, že nejdůležitější součástí testu byly jízdní vlastnosti na suché a mokré vozovce. Právě na mokru přitom byly rozdíly propastné a šest pneumatik si za špatný výkon na mokru vysloužilo nejhorší známku „nedostatečně“.

Test letních pneumatik 2023 ADAC + dTest
205/55 R16
PneumatikaSuchoMokroOpotřebeníSpotřeba palivaCelková známka
Continental PremiumContact 6dobředobředobřeuspokojivědobře
Goodyear EfficientGrip Performance 2dobředobředobředobředobře
Michelin Primacy 4+dobředobředobředobředobře
Bridgestone Turanza T005dobředobředobředobředobře
Falken Ziex ZE310 Ecorundobředobředobřeuspokojivědobře
Nokian WetProofdobředobřeuspokojivědobředobře
Continental UltraContactdobřeuspokojivědobředobředobře
Hankook Ventus Prime 4dobředobředobřeuspokojivědobře
Kumho Ecsta HS52dobředobředobřeuspokojivědobře
Kenda Kenetica Pro KR210dobředobřeuspokojivědobřeuspokojivě
Nexen N'Fera Primusdobředobřeuspokojivědobřeuspokojivě
Fulda EcoControl HP2dobřeuspokojivědobředobřeuspokojivě
Semperit Speed-Life 3uspokojivědobředobředobřeuspokojivě
Dunlop Sport BluResponsedobřeuspokojivědobředobřeuspokojivě
Kleber Dynaxer HP4uspokojivěuspokojivědobředobřeuspokojivě
Pirelli Cinturato P7 C2dobřeuspokojivěuspokojivědobřeuspokojivě
Toyo Proxes Comfortdobřeuspokojivědobředobřeuspokojivě
Debica Presto HP2uspokojivěuspokojivědobředobřeuspokojivě
Firestone Roadhawkdobřeuspokojivědobředobřeuspokojivě
BF Goodrich Advantagedobřeuspokojivědobředobřeuspokojivě
Sava Intensa HP2uspokojivěuspokojivěuspokojivědobřeuspokojivě
GT Radial FE2dobřeuspokojivěuspokojivědobřeuspokojivě
Apollo Alnac 4Guspokojivěuspokojivěuspokojivědobřeuspokojivě
Barum Bravuris 5HMuspokojivěuspokojivěuspokojivědobřeuspokojivě
Giti Synergy H2dobřeuspokojivědobředobřeuspokojivě
Uniroyal RainSport 5uspokojivědobřeuspokojivědobřeuspokojivě
Viking ProTech NewGenuspokojivěuspokojivědobředobřeuspokojivě
Westlake Z-107dobřeuspokojivěuspokojivědobřeuspokojivě
General Tire Altimax One Suspokojivědostatečnědobředobřeuspokojivě
HiFly HF 201uspokojivědostatečnědobředobřeuspokojivě
Petlas Imperium PT515dostatečněuspokojivědobřeuspokojivěuspokojivě
Michelin e.Primacyuspokojivědostatečněvelmi dobředobřeuspokojivě
Cooper Zeon CS8dostatečnědobřeuspokojivěuspokojivěuspokojivě
King Meiler Sport1dostatečněuspokojivědobředobředostatečně
Laufenn S Fit EQ+uspokojivěuspokojivěuspokojivědobředostatečně
Minerva F 209dostatečnědostatečnědobředobředostatečně
Tomket Sportuspokojivědostatečnědobředobředostatečně
Avon ZV7dostatečněuspokojivědostatečněuspokojivědostatečně
Delinte DH 2dostatečněuspokojivěuspokojivědobředostatečně
Rotalla RH 01uspokojivědostatečnědobředobředostatečně
Radar RPX 800dostatečněuspokojivěuspokojivědobředostatečně
Lassa Drivewaysdostatečněnedostatečnědobředobřenedostatečně
Berlin Tires Summer UHP 1 G2uspokojivěnedostatečnědobřeuspokojivěnedostatečně
Evergreen EH 226dostatečněnedostatečnědobřeuspokojivěnedostatečně
Premiorri Solazodostatečněnedostatečnědobřeuspokojivěnedostatečně
Riken Road Performancedostatečněnedostatečnědobředobřenedostatečně
Double Coin DC99uspokojivěnedostatečněvelmi dobředobřenedostatečně

Hodnocení probíhalo do pěti kategorií podle procent, a to „velmi dobře“ (nad 80 %), „dobře“ (60-79 %), „uspokojivě“ (40–59 %), „dostatečně“ (20–39 %) a „nedostatečně“ (do 19 %). Z procentuálních hodnocení, nikoliv samotných známek, vzniklo finální hodnocení.

Foto: Continental

Continental PremiumContact 6

Výsledky ukazují, že zvolíte-li nějakou ze světoznámých značek, neuděláte velkou chybu. S jednou výjimkou v případě pneumatik Michelin e.Primacy, které sice vykazují velmi malé opotřebení, ale za cenu nevalných vlastností na mokré vozovce.

Rozdíly přitom mohou být extrémní. Na mokru se zkoušela mimo jiné brzdná dráha z 80 km/h, a zatímco nejlepší guma v této disciplíně zastavila na 34,4 metru, ta nejhorší na 60 metrech. Jinými slovy, když testovací Volkswagen Golf na nejlepších pneumatikách už stál, na nejhorších ještě jel rychlostí 52 km/h.

Podobné, i když ne tak propastné, rozdíly byly mezi pneumatikami i při brždění na suchu ze 100 km/h. Nejlepší výsledek byl necelých 36 metrů, nejhorší 42,9 metru. Žádná guma nedostala na suché ani mokré vozovce nejlepší hodnocení „velmi dobře“, stejně tak žádná nezískala tak vysoké celkové hodnocení.

Foto: Goodyear

Goodyear EfficientGrip Performance 2

Snaha ušetřit pořízením gumy neznámé značky se může vymstít, a to zejména u chování na mokru. Pouze tady dostala šestice gum známku „nedostatečně“; na suché vozovce je nejhorší hodnocení „dostatečně“. Cena však není jediným určujícím faktorem – pneumatiky značky Lassa, které skončily na chvostu, patřily podle autorů testu k nejdražším.

Kdy jsou třeba nové pneumatiky?

Jak poznat, zda potřebujete nové pneumatiky? Jedním z měřítek je minimální hloubka dezénu, která u letních pneumatik musí být minimálně 1,6 mm v hlavních dezénových drážkách. V těch jsou umístěny indikátory opotřebení, které jsou právě takto vysoké. Pokud je zbytek běhounu s těmito indikátory zarovnaný, guma je na minimu legální hloubky dezénu či pod ním.

Pneumatiky je také nutné vyměnit, pokud jsou např. potrhané, je natržená bočnice nebo v nich jsou viditelné trhlinky. A také, jsou-li více než 4–5 let staré. Tehdy už guma může být ztvrdlá a pneumatika nefunguje, jak má, i když je hloubka dezénu ještě dostatečná.

Konečně, co poradit, pokud se nechcete řídit výsledky testů? ADAC doporučuje např. dbát na to, aby všechny nové pneumatiky byly vyrobené zhruba ve stejnou dobu. Datum výroby pneumatiky lze poznat podle posledního čtyřčíslí za písmeny DOT, které označuje týden a rok výroby. Také radí nekupovat pneumatiky, jež byly vyrobeny dříve než před třemi lety.

Test letních pneumatik ADAC 2022: Překvapení z dálného východu

AutoMoto

Může se vám hodit na Zboží.cz: Letní pneumatiky

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám