Hlavní obsah

Technologie Audi A8 pod lupou

Novinky, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nový model Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem, avšak jeho snad nejcharakterističtějším prvkem je unikátní prostorový rám (ASF) Audi Space Frame, vyrobený z pevného a zároveň lehkého hliníku.

Foto: Vratislav Konečný
Článek

Poprvé se prostorový hliníkový rám ASF objevil v modelu Audi A8 první generace, který debutoval v roce 1994. Hlavní důvody, proč automobilka Audi tuto náročnou technologii zavedla, byly vyšší bezpečnost, lepší jízdní vlastnosti a nižší hmotnost, která se pozitivně odráží na dynamice a hospodárnosti.

O polovinu lehčí

Audi A8 poslední generace, které se na tuzemském trhu objevilo v závěru minulého roku, dostalo zcela nově konstruovaný prostorový rám ASF, který je ještě lehčí a tužší než u předchozích modelů. Jeho torzní tuhost, která výrazně ovlivňuje komfort i stabilitu jízdy, se zvýšila asi o 60 %. A díky hliníku patří nové Audi A8 k nejlehčím vozům luxusního segmentu jeho karosérie je totiž asi o polovinu lehčí, než kdyby byla vyrobena z konvenčních ocelových plechů. Například model Audi A8 s osmiválcovým motorem 4,2 l o výkonu 246 kW váží pouze 1780 kg, což se odráží v jeho pozoruhodně dynamických vlastnostech - z 0 na 100 km/h zrychluje během pouhých 6,3 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Prostorový rám ASF je tvořen hliníkovými protlačovanými profily, pospojovanými v uzlových místech s nejvyšším zatížením multifunkčními odlitky. Rám ASF a karosářské panely jsou vzájemně pospojovány buď metodou speciálního nýtování, nebo několika druhy svařování, včetně svařování MIG v ochranné atmosféře inertního plynu nebo pomocí laserového paprsku. Na karosérii nového Audi A8 je možné najít celkem 20 metrů laserových svarů, jejichž výhodou je mimořádná přesnost. Laserem jsou k rámu ASF připojeny jak boční karosářské panely, tak i celá střecha.

V ochranné kleci

Výsledná komůrková konstrukce prostorového rámu ASF, funkčně podobná příhradovým trubkovým rámům, jež používají závodní vozy, zaručuje vynikající ochranu cestujících při haváriích - to potvrdily náročné bariérové testy. Hliníkový prostorový rám ASF vytváří kolem prostoru pro posádku modelu Audi A8 pevnou ochrannou "klec", která je mnohem tužší a rozměrově stabilnější než u karosérií používajících běžnou technologii ocelových plechů.

Promyšlená konstrukce rámu ASF umožňuje efektivní rozvádění deformačních sil, vznikajících při případné havárii, do celé struktury karosérie. Přední a zadní část karosérie je tvořena poddajnějšími sekcemi, ve kterých dochází k účinnému pohlcení deformační energie, zatímco zpevněná podlaha, prahy, střešní sloupky a rám střechy zaručují dostatečný prostor pro přežití posádky i v případě těžkých kolizí.

Bezpečná i v osmdesátce

Karosérie nového Audi A8 poskytuje cestujícím vysokou míru ochrany i při nárazech z boku. Do struktury dveří jsou začleněny tyčové výztuhy ze zpevněných protlačovaných hliníkových profilů. Podlaha je zpevněna příčnými sekcemi a také vnitřní struktura sedadel je účinným ochranným prvkem. Nové Audi A8 díky všem svým bezpečnostním technologiím již nyní vyhovuje nejpřísnějším americkým normám FMVSS 301, které by měly vstoupit v platnost až v roce 2005. Při těchto zkouškách se posuzuje míra bezpečnosti nárazy vozů do deformovatelné bariéry v rychlosti 80 km/h.

Nespornou výhodou hliníkových konstrukcí, tedy též rámu ASF, je i jejich snadná recyklovatelnost. Hliník lze bez omezení opakovaně recyklovat, nově zpracovávaný materiál má přitom stejnou kvalitu jako původní.

V současnosti může být asi 90 % hliníku použitého v automobilu recyklováno. To má přímý vliv na spotřebu energie, neboť na výrobu druhotného hliníku se spotřebovává pouze zlomek energie potřebné k výrobě prvotního hliníku.

Reklama

Související témata:

Související články

S line pro Audi

Ještě více sportovního ducha, osobitosti a exkluzivity - to je motto pěti nově zaváděných paketů S line připravených pro modelové řady Audi A2, A3, A4, A6...

Automobily Bentley jdou v Moskvě na dračku

Nejdražší auta na světě, která, jak tvrdí reklamní slogan, "nelze svěřit osobnímu řidiči", se začala tento týden prodávat v ruské metropoli. Salon Bentley...

Pajero už oslavilo dvacetiny

Už do třetí desítky let směřuje letoškem sériová výroba modelu Mitsubishi Pajero, jednoho z nejúspěšnějších a nejvýznamnějších vozů v historii automobilismu....

Další ocenění pro Alfu Romeo

Automobilová značka Alfa Romeo úspěšně vstoupila do roku 2003. Během prvních dvou měsíců dokázaly modely Alfa 147 a Alfa Romea Brera získat dvě prestižní...

Autosalón v Ženevě obrazem

Ve čtvrtek 6. března se brány výstavních prostor Palexpo ve švýcarské Ženevě otevřou široké veřejnosti. Po dvou dnech, kdy měli na autosalón přístup pouze...

Fiat nechce pod křídla GM

V obrovských finančních potížích topící se utomobilka Fiat zatím nehodlá uplatnit prodejní opci a přejít pod křídla americké automobilky General Motors (GM)....

Výběr článků

Načítám