Hlavní obsah

Symbol luxusu, státníků i rock’n’rollu. Rolls-Royce Phantom slaví 100 let

5:25
5:25

Poslechněte si tento článek

Britská automobilka představila první exemplář luxusní limuzíny Phantom před sto lety. Stal se ikonou, na kterou navázala i nová éra značky na začátku 21. století.

Současný Rolls-Royce Phantom VIIIVideo: Rolls-Royce

Článek

Phantom v osmi generacích přepravoval členy královských rodin, představitele států, umělce i průmyslníky a byl svědkem mnoha klíčových událostí moderní historie.

K oslavám stoletého výročí vytvořili designéři značky novou sérii uměleckých děl, která vzdávají hold kulturnímu odkazu modelu Phantom.

Inspirací se stala zakázka z roku 1910, kdy byl autor sošky Spirit of Ecstasy Charles Sykes požádán, aby vytvořil sérii olejomaleb zachycujících vozy Phantom v prostředích typických pro životní styl jejich majitelů. Dnešní umělci navázali na tuto tradici a připomněli pestré příběhy a různorodost prostředí, jimiž model Phantom za uplynulých sto let prošel.

První phantom v roce 1925 byl produktem již dávno zavedené automobilky, jež dodávala šasi s číselným označením, které dostávaly spíše přezdívky či individuální karoserie od externích karosáren. Původní název údajně vymyslel tehdejší obchodní ředitel Claude Johnson, který si uvědomoval význam označení místo čísel. Fantomem měl být vůz pro svou pověstnou tichost.

Výkon řadového šestiválce 7,67 litru továrna tradičně neuváděla, měl být „dostatečný“, ale pohyboval se kolem 81 kW (110 k).

Druhá generace následovala již v roce 1929 se zcela novou technikou. Roku 1935 přišla třetí generace poprvé s dvanáctiválcem. Komfort posunula přední lichoběžníková náprava s nezávislým zavěšením.

Jednou z nejvýznamnějších vojenských osobností druhé světové války byl polní maršál Bernard Law Montgomery, kterému se pro jeho asketický životní styl říkalo „spartánský generál“. Jedinou výjimkou bylo jeho osobní vozidlo. Uvědomoval si sílu symboliky, a proto si „Monty“ pořídil dva vozy Phantom III.

V předvečer vylodění v Normandii v červnu 1944 použil jeden ze svých phantomů k přepravě Winstona Churchilla, generála Eisenhowera i krále Jiřího VI. na plánovací schůzky Vrchního velitelství spojeneckých expedičních sil v hrabství Hampshire.

Phantom IV je vůbec nejvzácnější generací. Rovněž předválečné kusy se sice vyráběly se zakázkovými karoseriemi, ale na šasi čtvrté generace vzniklo mezi lety 1950 až 1968 jen osmnáct kusů, především pro státníky a královské rodiny.

V roce 1948, krátce po svatbě s princeznou Alžbětou, požádal vévoda z Edinburghu Rolls-Royce o výrobu vozu pro jejich společné užívání. Výsledný automobil, interně nazvaný Mahárádža z Nábhá, slouží britské královské rodině dodnes.

Umělecké dílo

Pátá generace vznikala v letech 1959-1968, kdy ubylo zakázkových karoserií a její design tak byl více sjednocen. Vidlicové osmiválce 6,23 litru měly výkon kolem 150 kW.

V prosinci 1964 si jeden kus pořídil John Lennon jako odměnu za úspěch filmu A Hard Day’s Night. Zadání znělo jasně – vše v černé, uvnitř i zvenčí (s výjimkou tradičně lesklé masky Pantheon a sošky Spirit of Ecstasy, které zůstaly na žádost Rolls-Royce ve standardním provedení).

Rolls-Royce Phantom V Johna LennonaVideo: Rolls-Royce

Lennonův vůz byl jedním z prvních automobilů v Británii s tmavými skly. Jak uvedl v časopisu Rolling Stone v roce 1965: „Když se vracíte domů za denního světla, je uvnitř pořád tma – jen zavřete všechna okna a jste zpátky v klubu.“

Jeho nejslavnější podoba se však objevila až v roce 1967, těsně před vydáním alba Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, kdy byl vůz přelakován na sytě žlutou a ozdoben květinovými motivy a astrologickými symboly.

Z veterána do moderní doby

V roce 1968 navázala šestá generace, která vydržela až do roku 1990. Tehdy už to byl skutečně starý zámek na kolech, a to nejen v rámci automobilové produkce, ale i vedle tehdejší produkce značky. Tradiční bachratá limuzína stále využívala konstrukčního rámu a zadní tuhé nápravy. Za dlouhých čtyřiadvacet let vzniklo pouze 374 kusů.

Jeden Phantom VI byl královně Alžbětě II. darován britským automobilovým průmyslem v roce 1977 při příležitosti stříbrného jubilea, tedy 25. výročí její vlády. V roce 2011 pak posloužil při svatbě vévody a vévodkyně z Cambridge, když přivezl nevěstu k Westminsterskému opatství.

Model Phantom se stal také diplomatickým nástrojem britských velvyslanců po celém světě – od Tokia přes Washington a Nové Dillí až po další důležité posty. Sir John Fretwell, bývalý britský velvyslanec v Paříži, řekl listu The Times: „Můj Rolls-Royce mi bezesporu pomáhal i při návštěvách Elysejského paláce – stráž na bráně nemohla popřít, že si je vědoma příjezdu britského velvyslance.“

Roku 2003 přišla nová doba, nový phantom pod taktovkou BMW. Podle aktuálních výrobních postupů, s moderními technologiemi, ale s řemeslnou technikou v novém závodě v Goodwoodu, kam se značka odstěhovala po rozdělení s Bentley, které šlo v devadesátých letech pod Volkswagen.

Na tradici nejluxusnějšího vozu světa se mu podařilo navázat více než důstojně, i s novým dvanáctiválcem o tradičním objemu 6,75 litru, který najdete i v současné osmé generaci na nové platformě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám