Článek
Anglická luxusní automobilka se tradičně zaměřuje na splnění individuálních přání zákazníků. Dalším z řady takových příkladů je limuzína Phantom s prodlouženým rozvorem, která vznikla na přání nejmenovaného Japonce.
Sezona kvetoucích sakur je pro zemi vycházejícího slunce po staletí ikonická. V japonské kultuře jsou třešňové květy významným symbolem rytmu přírody, příchodu jara a také pomíjivé krásy. Vzhledem k tomu, že sakury kvetou krátce, asi jen týden, slouží jako citlivá připomínka toho, abychom si vážili přítomnosti. Tato symbolika je hluboce zakořeněna v japonském umění, literatuře a filozofii.
Třešňové květy jsou oslavovány v rámci staleté tradice oslav Hanami neboli „potěšení z pohledu na stromy v květu“. Klient si podle automobilky přál zachytit své vzácné vzpomínky na Hanami, které se týkají dětství i rodičovství. Mělo jít o dědictví a zážitek, který by se v jeho rodině předával z generace na generaci.
Pocit posezení pod rozkvetlým stromem
Pracovat na konkrétním phantomu začalo speciální oddělení značky Bespoke už před třemi lety. Karoserie v bílé barvě s krystalickými prvky nese nápadnou ručně malovanou linku, která se zužuje uprostřed zadních dveří a obsahuje jemný motiv třešňových květů. To zásadní se ale odehrálo uvnitř.
Složitá výšivka na stropě má navodit pocit posezení pod rozkvetlým stromem během oslav Hanami. Prosvětlený a zakázkově upravený strop zdobí vyšívaná třešňová ratolest posypaná jemnými bílými květy.
Výšivka padajících okvětních lístků se objevuje na výplních zadních dveří a na přepážce mezi prostorem pro cestující vpředu a vzadu. Návrh a vývoj tohoto díla trval více než šest měsíců. Jen výšivka stropu si vyžádala tři týdny a obsahuje přes 250 000 stehů. Bohaté struktury je dosaženo pomocí stehu tatami, inspirovaného starobylou japonskou tkalcovskou technikou.
Vyšívané větve se zdánlivě proplétají, prorůstají jedna přes druhou a pod sebou. Aby bylo tohoto efektu dosaženo, jediný řemeslník podle automobilky pečlivě sladil jedenáct rámů s jednotlivě vyšívanými částmi a vytvořil tak jedinou souvislou grafiku, která vyrůstá ze zadní části vozu a plynule přechází dopředu nad zadními cestujícími.
„Poprvé jsme použili trojrozměrnou výšivku, která dodává padajícím okvětním lístkům plasticitu a hmatový vjem,“ říká Martina Starkeová, ředitelka oddělení Bespoke Design.
Jedinečný vůz putuje do garáže klienta, který jej podle svého vyjádření chce nechat v rodině. Další formou specialit z oddělení Bespoke jsou kromě takových specifických úprav i edice o více kusech nebo rovnou samostatný model typu Boat Tail, který je vyroben jen ve třech specifických kusech.