Hlavní obsah

Švédsko za dva roky otevře první silnici s dobíjením za jízdy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Švédsko v roce 2025 otevře první trvale elektrifikovaný úsek silnice na světě. Elektrický silniční systém (ERS) umožní elektromobilům dobíjet za jízdy, což zvýší dojezd mezi zastávkami u nabíjecí stanice, pokud na tuto technologii již budou elektromobily připraveny.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Vybraná dálnice je E20, která se nachází mezi velkými švédskými městy Stockholmem, Göteborgem a Malmö, uvádí web EuroNews. Bude to první část většího plánu, který předpokládá, že přes 3000 kilometrů švédských silnic dostane technologii dobíjení za jízdy. Není však dosud jasné, o jakou technologii přesně půjde.

Švédsko je průkopníkem v testování elektrifikovaných silnic a již vyzkoušelo tři řešení. V roce 2016 byl otevřen dvoukilometrový úsek silnice v Gävle ve středním Švédsku, který používal nadzemní elektrické vedení, které umožnilo nákladním vozidlům dobíjet pomocí pantografů – podobně jako elektrický vlak nebo tramvaj.

Později byl 1,6kilometrový úsek silnice v Gotlandu elektrifikován pomocí nabíjecích cívek umístěných pod asfaltem. V roce 2018 společnost Trafikverket představila první nabíjecí kolejnici na světě na úseku dlouhém dva kilometry, která umožnila elektrickým nákladním vozům spustit pohyblivé rameno, které nabralo energii.

Autonomní jaguar váhal v nestandardní situaci. Uhnout policii mu trvalo minutu a půl

AutoMoto

Zatímco použití nadzemního elektrického vedení je výhradně pro nákladní vozidla, indukční systém pod silnicí mohou využít i osobní auta, pokud automobilky na tuto technologii přistoupí.

Tato technologie funguje podobně jako bezdrátové nabíjení Qi v mobilních telefonech. Pod vozovkou je zapuštěna podložka nebo deska a elektrická vozidla, která jsou vybavena přijímací cívkou, se při průjezdu dobíjejí. Takové prototypy byly také vyzkoušeny v Německu a americkém Michiganu.

Technologie by nejen prodloužila dojezd, ale mohla by také vést k levnějším elektromobilům díky menším bateriím.

Podle výzkumníků by bylo potřeba elektrifikovat pouze 25 procent švédské silniční sítě, aby představovalo nejúčinnější možnost. Euro News uvádí, že Švédsko uzavřelo partnerství s Německem a Francií za účelem sdílení zkušeností a výzkumných zjištění, zatímco Spojené království, USA a Indie také zdvojnásobují své úsilí o výstavbu elektrifikovaných silnic.

Řízení po drátě se vrací. Slibuje komfortnější jízdu

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám