Hlavní obsah

Studenti z brněnské techniky sestavili novou formuli, má jezdit lépe než minulé

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brno

Jmenuje se Dragon e4 a jde v pořadí o čtvrtý elektrický monopost, tedy formuli na elektrický pohon, který si sestavil pětašedesátičlenný tým studentů brněnského Vysokého učení technického (VTU). Stroj má ve srovnání s formulemi, na nichž v minulosti pracovali, mnoho vylepšení.

Foto: archiv TU Brno Racing/Václav Široký

Poslední práce na elektrickém monopostu z brněnského VUT s názvem Dragon e4.

Článek

Dragon e4 teď vyrazí na tři závody mezinárodního seriálu Formula Student. Tým se s ním chce opět probojovat do světové top dvacítky. Klání se účastní 300 univerzit. Na první pohled se Dragon e4 příliš neliší od svého předchůdce. Studenti se letos zaměřili na vývoj částí, které se skrývají pod kapotou. Na jízdní vlastnosti monopostu mají zásadní vliv.

Zapracovali na jízdních vlastnostech

„Největší vylepšení bychom našli v softwaru a vnitřních systémech formule. Zabudovali jsme rekuperaci a také torque vectoring, který se používá pro zlepšení jízdních vlastností řízením stáčivého momentu,“ řekl Novinkám vedoucí technické sekce týmu TU Brno Racing Tomáš Velfl.

Laicky řečeno při průjezdu zatáčkou působí na každé kolo jiná síla a díky torque vectoringu algoritmus na základě rychlosti a zatočení volantu dopočítá a dorovná rozdíl mezi koly tak, aby zajistil ideální průjezd. Jinými slovy bude Dragon e4 pořádně řezat zatáčky.

Největší vylepšení bychom našli v softwaru a vnitřních systémech formule
Tomáš Velfl, TU Brno Racing
Foto: Tomáš Velfl, TU Brno Racing

Elektrická formule Dragon e4 je dílem pětašedesátičlenného týmu studentů z brněnského VUT. Část týmu na snímku.

Změna může přinést velké výsledky. Průjezd zatáčkou může být podle konstruktérů až o sedm kilometrů v hodině rychlejší, což je na závodech citelný rozdíl. Další novinkou je rekuperace, která elektrické formuli umožní znovu využít energii, která by jinak přišla vniveč.

„Rekuperace je generování energie při brzdění motoru, kdy energii vracíme zpět do baterie. Největší přínos by měla mít v disciplíně Endurance, tedy jízdě na výdrž na dvaadvacetikilometrové trati. Dosud jsme museli ke konci závodu ubírat na výkonu, aby to baterie vydržela. Nyní snad dosáhneme nejlepšího času,“ uvedl šéf týmu Marek Viktořík.

Boj o světovou špičku

Díky novinkám tým věří, že by mohl obhájit a snad i vylepšit 15. místo v kategorii elektrických vozů, které získal v minulé sezoně. Vývoji elektrických formulí se přitom studenti z VUT věnují čtvrtým rokem, zatímco zahraniční konkurence má značný náskok. Tým TU Brno Racing vznikl na Fakultě strojního inženýrství VUT v roce 2010. V roce 2021 studenti ukončili výrobu monopostů se spalovacím motorem, když vyrobili jubilejní, desátý model Dragon X.

Foto: archiv TU Brno Racing/Václav Široký

Představení monopostu se konalo na nádvoří brněnského hradu Špilberk.

Od té doby vyrábějí jen elektrické monoposty. Na jejich tvorbě se kromě strojařů podílejí i studenti z dalších fakult. Za mnohými vylepšeními formule stojí nově informatici a elektrotechnici.

„Bereme každého, kdo má zájem o motosport a chuť pracovat. Sami si děláme i marketing a další věci týkající se chodu týmu,“ dodal Viktořík. Studenti si zajišťují i finance na provoz. Zhruba čtvrtinu osmimilionového rozpočtu hradí škola, zbytek sponzoři.

Dragon e4 váží 170 kilogramů, jeho nejvyšší rychlost je 120 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na sto kilometrů zvládne za tři vteřiny. Čekají jej tři okruhy. V červenci to budou závody v Rakousku, v srpnu na Autodromu Most a hned poté klání Formula Student Germany.

Studentská formule z brněnské techniky ve světové top dvacítce elektrických monopostů

AutoMoto

„Hlavně je nerozbít.“ Po Praze jezdily závodní motorky a formule sestrojené studenty ČVUT

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám