Hlavní obsah

Sny o návratu Borgwardu jsou pryč, soud nařídil likvidaci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Téměř rok a půl po zastavení výroby je s automobilkou Borgward, kterou chtěly znovuzrodit čínské peníze, definitivní konec. Firma dluží miliardy korun, soud rozhodl o likvidaci.

Foto: Borgward

Borgward BX7

Článek

Kdysi německá, dnes čínská automobilka Borgward měla ještě před pár lety spoustu plánů na návrat na evropské trhy. V roce 2017 se zdálo, že je vstup za rohem, firma slibovala start prodejů na starém kontinentu v roce následujícím.

Nedokázala se však udržet nad vodou a bankrotuje, a to nejen v rámci Evropy, nýbrž globálně. Soud v Pekingu rozhodl o likvidaci společnosti, píše web Autocar. Firma v současné době podle čínských médií dluží věřitelům 5,33 miliardy jüanů, tedy zhruba 17,57 miliardy korun.

Základ přitom nebyl slabý. Plán znovuzrodit Borgward měla značka Foton, divize užitkových aut čínského státem vlastněného automobilového koncernu BAIC, a k založení nového Borgwardu došlo v roce 2014. O pět let později v něm koupil dvoutřetinový podíl čínský poskytovatel mobility Ucar.

Nové moskviče jsou podvod ruské propagandy. Auto je komplet z Číny

AutoMoto

Během let 2015 až 2019 přišlo na trh několik crossoverů nazvaných BX3, BX5, BX6 a BX7. Prodávaly se mj. v Číně, Malajsii, Nepálu, ale také v několika zemích Evropy. V roce 2019 přišla také elektrická verze největšího modelu nazvaná BXi7 a prodávaná v Číně.

Nejvyšší globální prodeje značky byly 55 tisíc aut v roce 2019, ovšem po prodeji majoritní části firmy Ucaru přišel pokles - daný i zčásti koronavirovou pandemií. V roce 2020 firma prodala jen 8703 aut a v polovině roku 2021 zastavila výrobu kvůli velkému zadlužení.

Foto: Borgward

Borgward BX7

Kde se vzalo jméno Borgward

Automobilka Borgward byla založena v roce 1929 Carlem F. W. Borgwardem, konstruktérem stojícím za tzv. Blitzkarren - „bleskovým vozíkem“ - z roku 1924. Byla to malá tříkolová dodávka s motorem o výkonu dvou koní, ovšem byla levná a zaplnila mezeru na trhu. Kupovali ji nejen živnostníci s omezeným rozpočtem, spoustu kusů si objednala také pošta jako vozidla pro doručovatele.

V roce 1929 se stal ředitelem konglomerátu Hansa Lloyd AG a sloučil s ním svou firmu Goliath-Werke Borgward & Co. Ještě před válkou vzniklo několik automobilů se značkami Hansa a Borgward. V roce 1949 přišlo asi nejznámější auto značky Borgward - model Hansa 1500.

Značka Borgward se pouštěla do různých inovací, jako např. automatická převodovka nebo vzduchové odpružení, ovšem nedokázala být konkurenceschopná - automobilky Opel a Volkswagen v té době naháněly tržní podíl nízkými cenami. Borgward nedokázal držet krok, ovšem zejména protože fungoval jako čtyři nezávislé značky - tak nezávislé, že nesdílely ani součástky, natož vývoj.

V roce 1961 věřitelé poslali firmu do likvidace, byť sám Borgward trval na tom, že firma není insolventní. Tomu nahrával fakt, že po prodeji majetku a zaplacení všech dluhů z utržených peněz zůstalo 4,5 milionu marek. Borgward sám svou firmu nepřežil dlouho, zemřel v roce 1963.

Znovuzrození Borgwardu drhne, automobilka prodává zlomek aut oproti plánu

AutoMoto

Reklama

Související témata:
Borgward

Výběr článků

Načítám