Článek
Slovenská společnost Lumaco Innovations na sebe v roce 2022 výrazně upozornila svým nápadem zavést na automobilech přední brzdové světlo zelené barvy, který si nechala na evropské úrovni také patentovat. Hlavním smyslem tohoto doplňku přitom měla být vyšší bezpečnost na silnicích, což měly ověřit testy v roce 2023.
Ty se uskutečnily v Trenčínském a Žilinském kraji, kde bylo zelené světlo umístěno na více než 3000 automobilech, které dohromady najely přes 38 milionů kilometrů. V obou krajích přitom tehdy poklesla nehodovost v průměru o 12 procent, zatímco v okolních krajích pouze o 0,51 procenta.
Úspěšný experiment pak zřejmě motivoval poslance Národní rady Michala Barteka k zahrnutí předního brzdového světla jako dobrovolného vybavení osobních a nákladních aut na Slovensku do novely zákona o silniční dopravě, jak s odkazem na slovenský magazín Pravda upozornil web Autosalon.tv.
„Jde o to, abychom v rámci slovenské legislativy povolili dobrovolné používání předního brzdového světla, protože dokud nebude tento prvek homologován, není možné jeho zákonné užívání,“ uvedl Bartek.
Hlavní předností systému je lepší komunikace mezi chodcem a řidičem, kdy chodec stojící u přechodu dopředu vidí, že vůz začíná brzdit. Pozitiva ale může přinést i v samotném provozu. Prevence nehod přitom znamená kromě snížení počtu mrtvých a zraněných i snížení celospolečenských nákladů.
Anketa

Přední brzdové světlo může zlepšit i komunikaci mezi řidiči, například v křižovatkách.
Národní rada by se měla návrhem zabývat v září, přičemž Bartek věří, že pro svůj návrh najde podporu napříč celým poslaneckým spektrem. V případě schválení by se Slovensko mohlo stát průkopníkem této inovace, o jejímž zavedení se zatím v EU dle Autosalonu.tv neuvažuje.