Článek
Airbagy v autech fungují ve spolupráci s bezpečnostními pásy, a protože motorky bezpečnostní pásy nemají, jediná možnost ochrany na způsob airbagu je dosud ve speciální vestě na těle jezdce. Podle japonské společnosti Toyoda Gosei to ale není jediný způsob, jak chránit motorkáře při nehodě.
Společnost, která je součástí skupiny Toyota, nedávno provedla crash test s použitím skutečných vozidel. Firma nezveřejnila video ze zkoušky, fotografie ale ukazují motocykl, který narazil do předních dveří automobilu značky Honda.
Airbag se podle snímků rozvinul podle očekávání, jak dokládá jedna z fotografií zachycující nafouknutý bezpečnostní prvek krátce po nárazu.

Společnost Toyoda Gosei plánuje další vývoj a zkoušky airbagů instalovaných přímo do motocyklů.
Systém má absorbovat část energie při nárazu, což by mělo zvýšit bezpečnost jezdce. Pro další vývoj plánuje společnost kombinovat simulace s testy v reálných podmínkách za účelem vytvoření airbagů, které dokážou překonat obtíže spojené s ochranou motocyklistů.
Bezpečnost jezdců na motocyklech představuje specifické výzvy oproti automobilové dopravě. Vývoj motocyklových airbagů je technicky složitý kvůli specifickým požadavkům na rozměry, hmotnost a rychlost aktivace - systém musí reagovat dostatečně rychle na hrozící náraz a zároveň se vejít do konstrukčních omezení motocyklu.
V Česku loni na silnicích zemřelo 81 motocyklistů, o 11 více než v roce 2023. Dlouhodobě nejčastější příčinou nehod je u nás nevěnování se řízení vozidla. To v roce 2024 stálo za 18 tisíci nehodami. Druhá nejčastější příčina, nesprávné otáčení nebo couvání, má velký odstup s 9,7 tisíce nehodami a třetí vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu stálo za cca 5,8 tisíce nehodami.