Článek
„Dacia z nás nebude, nelze ani očekávat, že bychom přicházeli na trh s malými, levnými vozy. Ale u každého modelu, který máme v nabídce, přidáme skutečně cenově atraktivní a pro běžného zákazníka dostupnou verzi, jak jen to bude pro firmu možné. A to není jednoduché, protože na druhou stranu nelze dopustit, aby firma na takových vozech prodělávala,” řekl Schäfer v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Fanouškům škodovky se při slovech o skutečně cenově atraktivní variantě vybaví Škoda Fabia Junior, která ve snaze o nízkou cenu neměla vůbec žádnou výbavu. Byla „oholená” dokonce i o lak nárazníků, plato zavazadelníku nebo dvířka schránky před spolujezdcem a o klimatizaci, posilovači řízení, ABS či elektrických oknech si mohli zákazníci nechat jen zdát. Přesto nebyla levná. Můžeme jen doufat, že tentokrát bude Škoda ve snižování ceny úspěšnější.
V koncernu Volkswagen, do kterého Škoda spadá, není podle šéfa koncernu Herberta Diesse nyní značka, která by konkurovala levnějším korejským nebo francouzským automobilkám. Schäfer s ním souhlasí.
Nejpozději do roku 2023 tak automobilka přijde s plánem na dostupnější vozy. Jeho součástí je i pokračování vývoje a výroby fabie ve verzi kombi, přestože se spekulovalo o jejím konci. Nyní bude plnit roli dostupného auta.
Schäfer je rád, že plány na přesun výroby Superbu vyvrcholily nakonec rozhodnutím o přesunu výroby na Slovensko. „Dnes se nám naopak zdá, že než mít továrnu daleko v Turecku, je lepší vyrábět automobily v podstatě za humny u našich slovenských sousedů, při zajištění pracovních míst a stávajícího dodavatelského řetězce. Jsme teď rádi, že to takto dopadlo,” řekl Schäfer.
Naopak SUV Kodiaq se bude nadále vyrábět v Česku, za jeho zachování Škoda podle Schäfera bojovala. „V podstatě to dopadlo nejlépe, jak mohlo. Nutně jsme potřebovali větší kapacity. Postavit novou továrnu v Česku je nemožné a tím, že jsme neměli kde vyrábět auta, o která je zájem, jsme byli jako svázaní. Po Superbu se nám ve fabrice uvolní prostor a my můžeme růst, přitom vývoj auta spolu s VW Passat poběží v Česku,” řekl.
V roce 2023, kdy se Superb přesune na Slovensko, bude podle něj Škoda růst minimálně o 50 tisíc vyrobených vozů za rok. Škoda se bude podle něj více zaměřovat na základní verze jednotlivých modelů.
„Je především potřeba, aby tyto vozy byly dostupnější, a přesto zákazníci získali za své finance to, na co jsou zvyklí. Když jsme měli omezené výrobní kapacity, byli jsme nuceni se zaměřit na co největší profit. S větší výrobní kapacitou je možné zkusit bojovat i s konkurencí mezi cenově dostupnějšími značkami,” řekl Schäfer.