Hlavní obsah

Tatra vrátila původní podobu jednomu z prvních dakarských speciálů

Právo, Pavel Karban

Kabina, motor, převodovka i podvozek. To vše dokázaly po letech opravit ruce tatrováků na jednom ze dvou prvních speciálů, který automobilka Tatra postavila pro nejnáročnější závod na světě — Rallye Paříž–Dakar.

Historická tatra z DakaruVideo: Pavel Karban, Právo

 
Článek

Renovaci zvládla firma za 270 dní a stála ji 2,5 až 3 milióny korun. Kamión s označením Tatra 815 6x6 VE „Ostrý-II“ se má v budoucnu stát chloubou muzea, které Tatra Trucks vybuduje spolu s Moravskoslezským krajem.

Speciál byl nasazen premiérově do Dakaru v roce 1986, posádku tvořila trojice Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina. Loni v září Tatra dovezla auto z Francie, odkoupila ho od jednoho tamního obchodníka.

Trénink v dakarském speciálu: U Jihlavy jsme našli těžší terén než na Dakaru

Rallye Dakar

„De facto druhý den začala renovace rozděláním vozu, odstrojením a rozšroubováním do posledního šroubku,“ nastínil technický ředitel Tatry Trucks Radomír Smolka.

Foto: Pavel Karban, Právo

Dodal, že třetina rekonstrukce se týkala podvozku, motoru a převodovky. „Pak se separátně opravovala kabina, potřebovala kompletní generálku. Byla hodně poškozená, v určitý okamžik už byly dokonce tlaky, že ji vyrobíme úplně znovu. Ale to jsem radikálně zatrhl, protože takhle jsme mohli vyrobit to auto prakticky celé jako kopii,“ prozradil.

Z původního speciálu zůstal kabina, motor, převodovka i podvozek. Nová je jen nadstavba. „Byla několikrát předělávaná a po 30 letech zralá tak akorát do šrotu,“ zdůvodnil Smolka s tím, že i dva z bezpečnostních pásů u sedaček jsou velmi pravděpodobně z původního vozu.

Foto: Pavel Karban, Právo

Renovace „spokla“ necelé čtyři tisíce hodin a skončila minulý pátek. Když ve čtvrtek firma vůz v Kopřivnici představovala, nechyběla u toho ani původní posádka. „Je to taková nostalgie,“ přiznal Kahánek, který byl pilotem závodní tatry při rally v roce 1986.

Tehdejší navigátor Kalina přiznal, že když auto vidí, tak se mu úplně jasně vyjeví začátky. „A vidím, že se jim podařilo dát ho do dokonale identického stavu,“ pochválil práci současných tatrováků.

Foto: Pavel Karban, Právo

Tatra má nyní s dakarským veteránem velké plány. Podle technického ředitele Smolky bude prvním vkladem do muzea, které automobilka bude stavět společně s Moravskoslezským krajem. „Bude jeho zlatým hřebem,“ poznamenal Smolka.

Už v neděli má také rekonstruovaná tatra změřit v pískovně nedaleko Brna síly se současným dakarským speciálem Martina Kolomného. „A vrcholem letošního programu bude účast na veteránské rally, která se pojede z Vídně do Kopřivnice u příležitosti 120. výročí vyrobení prvního automobilu v Kopřivnici,“ nastínil Smolka.

Lada Niva z Dakaru se nakonec prodala za zlomek předpokládané ceny

Rallye Dakar

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám