Hlavní obsah

Proč otáčky moderních motorů klesají pomalu? Snižuje to emise škodlivin

Novinky, Marek Bednář

Pomalé klesání otáček motoru po uvolnění plynu sice není příjemné, ale pomáhá automobilkám splnit přísné emisní regulace. Jak konkrétně, to vysvětlila americká divize Volkswagenu.

Foto: Volkswagen

U aut s manuální převodovkou je pomalé klesání otáček znát nejvíce. Na snímku hlavice řadicí páky Volkswagenu Golf GTI

Článek

Možná jste si toho sami všimli - zatímco u starého auta otáčky motoru klesnou okamžitě poté, co uvolníte plynový pedál, u nového auta klesají pomaleji. Nejeden staromilec a nadšený řidič to odsuzuje.

Staromilec tak nějak z principu, nadšený řidič zase proto, že když chce u auta s manuální převodovkou rychle změnit kvalt a rychle pustit spojku, auto trochu škubne, protože otáčky nestihly klesnout na úroveň v dané rychlosti vhodnou pro těžší převod.

Nabídku Mercedesu čeká zemětřesení ve jménu elektromobility

AutoMoto

Toto chování však má konkrétní a v dnešní době veskrze bohulibý účel - snižuje emise škodlivin. Webu Autoweek to vysvětlil Douglas Skorupski, manažer strategie pohonných ústrojí u americké divize automobilky Volkswagen.

Docílit tohoto efektu lze nejen těžkým setrvačníkem. Jde i o sladění dodávky vzduchu a benzínu, které nejde měnit okamžitě - musí být postupné, aby bylo spalování pořád blízké tzv. stechiometrickému poměru 14,7 dílu vzduchu na 1 díl paliva.

Pokud je poměr vyšší, motor spaluje tzv. chudou směs a vytváří příliš vysoké emise oxidů dusíku, pokud je nižší, směs je tzv. bohatá a v emisích za katalyzátorem je příliš oxidu uhelnatého a nespálených uhlovodíků.

Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost

AutoMoto

„Snažíme se předejít tomu, aby se do motoru po puštění plynového pedálu dostalo velké množství vzduchu bez paliva. Pokud se to stane, když pak znovu přidáte plyn, motor spaluje chudou směs, která vytváří oxidy dusíku,” vysvětlil Skorupski.

Wolfram Wendt ze stejné automobilky dodává, že zhoršovat tento „problém” může i chování řidičů. Je podle něj nutné vždy zcela uvolnit pedál plynu, když člověk šlape na spojku.

„Pokud se vaše chodidlo jakkoliv dotýká plynu, když řadíte, zhoršuje to problém. I kdyby byl pedál plynu sešlápnutý na dvě procenta, je to znát,” uvádí.

Anketa

Vadí vám pomalé klesání otáček?
Ano, velmi
48,7 %
Jen trochu
5 %
Ani ne
5,9 %
Vůbec ne
14,6 %
Mám auto s automatickým řazením
14,3 %
Mám staré auto a netýká se mě to
11,5 %
Celkem hlasovalo 357 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám