Hlavní obsah

Přezout auto neznamená jen přehodit kola

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přezutí auta na zimu, které je v závislosti na počasí povinné od 1. listopadu, není jen o pouhém přehození disků se zimními pneumatikami. Kdo to tak dělá každý podzim doma na koleni, opomíjí další důležité věci, jako jsou vyvážení kol, správné nahuštění, kontrola geometrie nápravy nebo případně tlumičů. To vše má na bezpečnou jízdu velký vliv.

Foto: Petr Horník, Právo

Přezouvání automobilu z letních pneumatik na zimní

Článek

Pneuservisům se již plní kalendáře. Narváno bývá od začátku října zhruba do Mikuláše. Na přelomu října a listopadu bývá čekací doba až dva týdny. Nejde jen o to mít dostatečně vysoký vzorek. Rozhodují i další parametry.

„Při přehazování gum je třeba vyvažovat i kompletní kola, kontrolovat správné huštění a dotažení šroubů. Nedoporučuji pneumatiky před uskladněním ošetřovat olejovým sprejem. Pneumatiky a disky omyjte vodou, nechte uschnout a uskladněte doma nebo v servisu,“ říká Robert Červený z rodinného pneuservisu ze sítě Firststop.

Pravidlo čtyř

Obecně se podle něho doporučuje tzv. pravidlo čtyř. Tedy čtyři stejné pneumatiky (výrobce a desén), čtyři mm minimální vzorek, čtyři roky maximální stáří pneumatik, rozumí se od počátku používání.

„Výrobci uvádějí, že pneumatika začíná stárnout od chvíle, kdy ji nahustíte a začnou na ni působit vnější vlivy jako voda, sůl, slunce a tlak v pneumatice samotné. Jde o to, že pneumatika vyrobená v roce 2019 není stará, jak se mnozí zákazníci mylně domnívají. Samozřejmě nekupujte pneumatiky, které jsou čtyři roky staré,“ vysvětlil Červený.

Akční kamera ukazuje, jak to vypadá uvnitř explodující pneumatiky

AutoMoto

Také je důležité, aby disky nebyly poškozené a dosedací plocha, o kterou těsní pneumatika, nebyla zrezlá, protože pak dochází k úniku tlaku. To platí hlavně v případě, kdy na letní/zimní sadu pneumatik má šofér samostatně disky, takže se jen přehazují a vyvažují kola.

Pokud má jen jedny disky a gumy se přezouvají, pneuservisy obvykle disk očistí a ošetří okraj pneumatiky předtím, než na něho gumu na speciální stolici natáhnou. „Rovněž vliv geometrie a tlumičů na sjíždění pneumatik a na bezpečnou jízdu je značný. Upozorňujeme na to zákazníky při demontáži pneumatik,“ připomíná Červený.

Mírná zima vybízí k celoročním pneumatikám. Nejsou ale pro každého

AutoMoto

„Pokud vidíte, že vzorek pneumatiky je sjížděn po okrajích, signalizuje to podhuštění anebo špatnou geometrii nápravy. Nerovnoměrné sjetí na okraji zase špatnou funkci tlumičů,“ vysvětluje svým žákům šéf autoškoly z Prahy-západ Milan Werner.

Gumy jsou obrazně řečeno boty auta a náprava s tlumiči jeho nohy. Když nefungují dobře, nemůže být ani dobrý kontakt s vozovkou. A celoroční pneumatiky? „Ty jsou primárně určené pro jiná klimatická pásma, jako je jižní Itálie či Francie. Nejsou vhodné u nás,“ dodává Červený.

Nanejvýš šest sezon

„Maximální provozní životnost pneumatiky je šest sezon. U pneumatik, které jsou užívány na druhém rodinném vozu nebo na vozidlech, s nimiž se nejezdí tak často, se vždy ujistěte, že jejich celkové stáří je menší než deset let. To zjistíte na bočnici pneumatik,“ vysvětluje šéf centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres Matti Morri.

Datum výroby každé gumy najdete s označením DOT. První dvě čísla značí týden a další dvě rok produkce. Zvláště u ojetých aut, u nichž se vystřídali čtyři majitelé i více, nejsou výjimkou pneumatiky 11 i 15 let staré, hlavně u kusů, s nimiž se málo ročně najezdí.

Proč jsou pneumatiky černé? Může za to jedna součást směsi

AutoMoto

Vzorek je tak sice napohled ještě dobrý, ale na bocích už bývají vidět i okem praskliny. Mezi sezonami se také mění pozice pneumatik z přední nápravy na zadní a křížem. Podle Morriho by se měla po každých 8000 kilometrech nebo když je rozdíl v hloubce běhounu na předních a zadních pneumatikách větší než 2 mm vyměnit pozice pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak.

A ceny? Ty se liší nejen podle značky, ale pochopitelně především podle rozměru pneumatik, indexu maximálního zatížení a také maximální rychlosti. Například u rozměru 195/65 R15 stojí tisíc korun zimní pneu Tomket, o 15 Kč je dražší Debica. Goodyear UltraGrip 9+ či Michelin Alpin 6 přijdou každá na patnáct stovek, Nokian WR Snowproof na 1143 korun.

U šířkově menšího rozměru 175/70 R13 stojí Debica necelých 800 Kč, Nokian WR D4 pak přes tisíc korun. Motoristé podle Červeného nejčastěji preferují v ekonomické třídě pneumatiky značky Barum, v té střední Firestone a v prémiové kategorii Nokian a Bridgestone.

Může se vám hodit na Seznamu:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám