Článek
„Zmiňované projekty se zásadně odlišují,“ uvedla pro Novinky rozdíl cen Lenka Růžková, mluvčí městské společnosti Technologie hlavního města Prahy (THMP).
„V pilotním projektu jsme prvních padesát stanic instalovali již na připravené EVR stožáry, nyní budeme podle potřeb budovat nabíjecí stanice i takzvaně na zelené louce, tedy včetně již výše zmiňovaných přípojek,“ podotkla.
Název EVR stožáry vychází ze zkratky pro Electric Vehicle Ready a jde o modernizované stožáry veřejného osvětlení, které jsou technicky připravené na instalaci nabíjecích stanic pro elektromobily. Tento koncept vznikl jako součást rozvoje elektromobility v Praze a je realizován společností THMP.
„Cena vybudování jednoho dobíjecího místa se odvíjí nejen od ceny samotné dobíjecí stanice, ale také od nákladů souvisejících s vybudováním elektrické přípojky. Ta je podmíněná vzdáleností od přípojného bodu a náročností pokládky kabelové trasy,“ zmínila mluvčí s tím, že nejdražší položkou bývá samotný výkop a uvedení povrchu kabelové trasy do původního stavu.
Pražané se mají v následujících letech dočkat až patnácti set veřejně přístupných pomalých dobíjecích stanic pro elektromobily, které budou instalovány v různých lokalitách metropole a budou plně ve vlastnictví města.
„V tuto chvíli vytipováváme nabíjecí místa po celém městě. Cenová hladina vybudování jednoho dobíjecího místa se pohybuje v rozptylu od 150 tisíc korun až k částkám kolem 330 tisíc korun. Právě v závislosti na všech výše uvedených faktorech,“ doplnila Růžková. Náklady na nových patnáct set nabíječek se odhadují na téměř 493 milionů korun a pokrývá je rozpočet hlavního města, každá jedna tedy vychází na 330 tisíc korun.
Projekt spadá podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) do širší strategie podpory udržitelné městské mobility a jeho schválení městskou radou v minulém týdnu naplňuje závazky hlavního města k přechodu na uhlíkově neutrální hospodářství.
Nabíjení na tomto pomalejším typu nabíječek přitom zabere šest až osm hodin. Rychlá zařízení jsou podle člena představenstva Technologie hl. m. Prahy Michala Fišera významně dražší na pořízení.
„Vnímáme, že mají rychlejší návratnost, takže komerční sektor je významně více motivován je stavět. A my nemáme ambici konkurovat komerčnímu sektoru,“ podotkl na jaře, kdy THMP spustila padesát nových dobíjecích stanic pro elektromobily v městských částech 6, 10, 11, 12 a 14. Řidiči je najdou na stožárech veřejného osvětlení.