Hlavní obsah

Praha zvažuje zákaz taxíků se spalovacím motorem

3:56
3:56

Poslechněte si tento článek

Praha

Magistrátní výbor pro dopravu připravuje návrh, který by v hlavním městě zakázal od září 2029 provozování taxislužby se spalovacím motorem. Taxíky na benzín a naftu mají nahradit elektromobily poháněné proudem či vodíkem, díky čemuž bez výfuků do ulic vypouštějí minimum emisí. Podnět nicméně děsí taxikáře na volné noze, kteří jej mají za likvidační pro svou živnost.

Foto: Gemini AI

Ilustrační obrázek elektrotaxíku v Praze

Článek

Návrh na bezemisní taxislužbu v Praze vznikl z pokynu náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Ten uvedl, že právě proběhlo připomínkování daného materiálu a nyní se nachází na samém začátku transparentního rozhodovacího procesu za čisté ovzduší a pokrokovou dopravu.

„Zároveň tím podpoříme i rozvoj dobíjecí infrastruktury, která bude sloužit všem – i běžným řidičům,“ zdůvodnil pro Novinky Hřib. Z investic do sítě nabíječek by následně těžili i další majitelé elektroaut napříč veřejností.

Předkládaná regule o zákazu taxi se spalovacím motorem pramení z 20. jednání magistrátního výboru pro dopravu. „Navrhujeme, aby od 1. 1. 2027 vozy, které provozují taxislužbu na území Prahy, splňovaly emisní normu alespoň 6D, což jsou vozy mladší 6 let. Od 1. 9. 2029 navrhujeme, aby taxislužbu mohla provozovat jen vozidla na elektřinu a vodík,“ představila záměr Markéta Braun Kohlová z odboru dopravy.

„Nyní připravujeme notifikaci souladu s evropským právem, kterou nám doporučilo ministerstvo vnitra. Souběžně pokračujeme v technickém zpracování podkladů,“ uvedl náměstek Hřib. Hotový návrh poté bude předložen Zastupitelstvu a Radě hlavního města Prahy.

Strávíme nabíjením víc než tři směny

Ostrou kritikou na chystané změny reagovalo Sdružení českých taxikářů (SČT), které tvoří stovky šoférů podnikajících převážně „na vlastní pěst“. Jednotně tak hájí své zájmy – například v protireakci na konkurenční tlaky struktur velkých přepravních služeb.

Jedna z hlavních námitek SČT představuje výrazně pomalejší nabíjení baterií elektroaut v porovnání s klasickou tankovací pistolí do aut na fosilní paliva. Elektrický vůz dnes běžně trvá dobít až osm hodin. Proto by si taxikáři museli nejlépe zajistit místo u rychlonabíjecí stanice, která svůj účel plní kolem 30 minut.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Místopředseda Sdružení českých taxikářů Arnošt Drozd odmítá návrh, který by v Praze od roku 2029 znamenal konec taxi se spalovacím motorem.

„Avšak i s cestou k rychlonabíjecí stanici to zabere vzhledem k jejich malému počtu průměrně jeden a půl hodiny neplacené práce. Pakliže bychom pracovali jen 21 dní v měsíci, strávíme nabíjením 31,5 hodiny, tedy více než tři směny. Za rok je to 376 hodin strávených nabíjením,“ popsal Novinkám místopředseda SČT Arnošt Drozd, který provozuje vlastní taxík už 35 let.

Anketa

Souhlasíte s tím, aby taxíky na benzín a naftu byly nahrazeny elektromobily?
Ano
22,5 %
Ne
72,8 %
Je mi to jedno
4,7 %
Celkem hlasovalo 9489 čtenářů.

Další problém podle SČT tak tkví v zatím nedostatečně husté síti nabíjecích míst pro takové množství vozidel. „V Praze se rozprostírá přes 700 dobíjecích stanic s 1215 dobíjecími kabely. Pouze 63 z nich je rychlodobíjecích,“ argumentoval Drozd.

V reakci na námitky SČT vedení města opáčilo, že proto návrh počítá s dostatečným časovým odstupem až od vzpomínaného září 2029.

„Což provozovatelům taxislužby dává téměř pět let na postupnou obnovu vozového parku v rámci jejich běžného cyklu. Zároveň je nutné konstatovat, že SČT je jen jedním z mnoha sdružení, která působí na poli taxislužby, nejedná se tedy o jednolitý názor všech,“ reagoval náměstek pro dopravu.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Taxikář při práci před Fantovou budovou na pražském hlavním nádraží.

Největší podniky finančně zainteresované na trhu taxislužeb v Praze tvoří nadnárodní korporace zprostředkovávající pomocí aplikace lidem odvoz a partnerským taxikářům zakázky. Z každé jízdy si pak účtují poplatek.

„Centrála Uberu se v tuto chvíli nechce vyjadřovat, jelikož se jedná pouze o návrh,“ řekl Novinkám tuzemský PR zástupce společnosti Uber Michal Procházka.

Současný vývoj situace blíže prozatím nehodnotí ani další společnost se zájmy v lokálním taxi byznysu. „Bolt pozorně sleduje legislativní prostředí v  Česku a je si vědom předloženého návrhu,“ dodal Jan Huk, PR manažer lokální pobočky společnosti Bolt.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Taxíky v Praze jezdí prakticky nepřetržitě v každou hodinu. Zde kolem páté ráno v ulici Veletržní v Praze 7.

Výběr článků

Načítám