Článek
Původně mělo bezplatné parkování vozů na elektrický pohon přestat platit od loňského 1. ledna. Kvůli absenci shody na novém modelu zvýhodnění nízkoemisních vozidel však radní schválili prodloužení stávajícího stavu nejprve do konce loňského roku, poté do letošního 30. června a nyní ještě do konce roku. Od ledna příštího roku metropole zavede nový systém.
Od roku 2026 Praha parkování elektromobilů v zónách placeného stání zpoplatní. Jejich majitelé zaplatí za parkovací oprávnění polovinu toho, co řidiči aut se spalovacími motory. Město také umožní pražským řidičům bezemisních vozidel parkovat po celé Praze za 24 000 korun ročně.
Jen pro Pražany?
Návrh schválený v pondělí radním předložil předseda zastupitelského dopravního výboru Martin Sedeke (ODS) jako protinávrh odlišného materiálu navrženého náměstkem primátora pro dopravu Zdeňkem Hřibem (Piráti).
Hřib podle dřívějších vyjádření prosazoval, aby majitelé elektromobilů mohli za 25 000 korun ročně volně parkovat pouze ve smíšených a návštěvnických zónách kromě Prahy 1 a 2, a to všichni, nejen Pražané. Schválený návrh umožní zaplatit si parkování po celém městě pro elektromobily pouze Pražanům a pražským firmám.
Hřib dříve upozornil, že z právního hlediska může být ošemetné zvýhodňovat Pražany před mimopražskými řidiči elektromobilů, jak s tím počítá schválený návrh, což na květnovém jednání dopravního výboru potvrdil i ředitel magistrátního dopravního odboru Libor Šíma.

Pokud by ministerstvo nařízení shledalo jako nezákonné, mohlo by jej pozastavit, čímž by byla přerušena platnost celého systému zón, protože ten definuje stejná úprava. V úterý Hřib uvedl, že se od schválené podoby distancuje. „Právníci teď budou analyzovat, co to vlastně rada schválila,“ dodal.
Sedeke k tomu řekl, že z jeho pohledu by Hřibův návrh prakticky znamenal ukončení podpory pro elektromobily, která má být pro lidi motivační. Svůj návrh označil za rozumný kompromis. „Návrh považuji za smysluplný kompromis, kterým jasně podporujeme ekologickou mobilitu za férovou cenu a smysluplných podmínek a zároveň chráníme zájmy Pražanů a jejich městských částí,“ sdělil.
Plug-in hybridy bez výhod
Od ledna se budou muset zájemci o slevu na parkovné pro elektromobil přihlásit, odpadá tak starost města jak odlišit elektromobil od plug-in hybridu, který má rovněž značku EL díky možnosti dobíjení ze sítě, a tedy nízkým tabulkovým emisím. Do konce roku ještě všechny vozy se značkou EL parkují na vybraných zónách zdarma, cenové zvýhodnění od ledna už ale bude platit jen pro čistě bezemisní vozy. Plug-in hybridy o výhodu přijdou.
Zastánci takového řešení hovoří o tom, že tyto vozy lze provozovat i zcela bez externího nabíjení na spalovací pohon. Zodpovědní pravidelně nabíjející majitelé plug-in hybridů ale budou mít smůlu.
Další změny se chystají
Vedení města už delší dobu připravuje komplexní reformu systému zón placeného stání, která zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele.
Zatímco na těchto změnách se koaliční strany v zásadě shodly, jednání se zasekla na otázce cen parkovného a dohoda zatím nevznikla. Hřib dříve uvedl, že čeká na vyjádření koaličních partnerů. Podobná je situace v otázce zdražení jízdného v MHD a zpoplatnění vjezdu do některých částí centra metropole.