Hlavní obsah

Porsche otáčí. Malé sporťáky i SUV si nakonec ponechají spalovací motor, obří elektromobil se ruší

2:46
2:46

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Porsche zařadí spalovací motor do top verzí modelů 718 Boxster a Cayman nové generace. Původně měl mít nástupce těchto kompaktních sporťáků výlučně elektrický pohon. Stuttgartská automobilka významně mění strategii, zároveň ruší plánované velké elektrické SUV „K1“ nad modelem Cayenne.

Foto: Porsche

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Článek

Nová „strategická reorganizace“ potvrzuje zásadní modernizace modelů Cayenne a Panamera se spalovacím motorem a plug-in hybridních modelů, aby mohly fungovat „až do 30. let 21. století“, uvedl generální ředitel Oliver Blume v pátek 19. září v rozhovoru s investory.

Porsche podle tiskové zprávy počítá se ztrátou 1,8 miliardy eur kvůli zastavení vývoj verze SSP 61 „Sport“ platformy koncernu Volkswagen, která měla být základem velkého SUV pod kódovým označením K1 a také elektrické náhrady za modely Panamera a Taycan.

Platforma SSP Sport – odvozená od platformy pro mainstreamové modely VW včetně dalšího Volkswagenu Golf a Škody Octavia – byla nyní odložena až „hluboko do 30. let 21. století“.

„Zaznamenali jsme jasný pokles poptávky po exkluzivních bateriových elektrických vozech a bereme to v úvahu,“ řekl Blume. Porsche také zasáhla „dramaticky klesající“ poptávka po luxusním zboží v Číně, uvedl Blume. Zisky zasáhlo i rozhodnutí USA zvýšit cla na dovážené automobily.

Od všeho něco

„Tato flexibilita nám dává silnou pozici s přesvědčivou kombinací spalovacích motorů, plug-in hybridů a bateriových elektromobilů,“ dodal Blume s tím, že Porsche nadále počítá s elektrifikací.

Příští generace modelů Boxster a Cayman tak sice budou elektrické, top verze v nabídce však zůstanou u spalovacího motoru. To by mohlo znamenat pokračování modelů RS. Není jasné, zda se podaří implementovat spalovací motor do nové platformy, možný je také velký facelift vrcholných verzí pro novou éru.

Porsche se také chystá uvést na trh nový elektrický Cayenne, založený na 800V architektuře Premium Platform Electric (PPE) od koncernu Volkswagen, a již prodává Macan Electric.

Původně Porsche zamýšlelo elektrický Macan jako náhradu za verzi se spalovacím motorem, a to v době, kdy plánovalo, že do roku 2030 bude 80 % jeho globálních prodejů tvořeno elektrickými vozy.

Porsche však i v tomto případě změnilo plány a dodá i ekvivalentní macan se spalovacím motorem i plug-in hybridní variantou. Bude se prodávat vedle elektrického macanu jako příbuzný třetí generace Audi Q5, která je postavena na architektuře Premium Platform Combustion (PPC) od koncernu VW. V červenci Blume uvedl, že krátký, tříletý vývoj „urychluje proces“ jeho uvedení na trh.

Související témata:

Výběr článků

Načítám