Hlavní obsah

Porsche 356, první sériově vyráběné auto nesoucí jméno slavného konstruktéra, slaví 75 let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prototyp Porsche 356, který sdílel spoustu dílů s Volkswagenem „Brouk“, dostal posvěcení k provozu přesně před 75 lety. Model 356 automobilka poté vyráběla 17 let.

Foto: Porsche

Porsche 356 No. 1

Článek

Automobil Porsche 356, jenž získal schválení k provozu 8. června 1948, se zapsal do historie automobilismu jako první sériově vyráběné auto nesoucí jméno slavného vratislavického rodáka Ferdinanda Porscheho. Ten se na něm sice podílel, hlavní slovo však měl v začínající firmě jeho syn Ferry, který dnešní společnost Porsche produkující luxusní sportovní a terénní vozy založil.

Tehdy devětatřicetiletému Ferdinandu Antonu Ernstovi Porschemu, jak zní celé Ferryho jméno, se tím splnil sen – začal vyrábět vlastní sporťák. Prozatím však nikoliv sériově – ono schválení k provozu získal prototyp.

Foto: Porsche

Porsche 356 No. 1 – replika vystavená v Praze v červnu 2018

Jeho konstrukce vycházela z Volkswagenu Typ 1, lidově řečeného „brouk“, na němž pracoval již zmíněný Ferdinand Porsche o mnoho let dříve. Prototyp 356 No. 1, jak se konkrétně jmenuje, započal svůj vývoj už v létě roku 1947. Projekt dostal číslo 356.49.001 a výkresy ukazují dvoumístný roadster s motorem uprostřed, jehož základ bude tvořit trubkový rám. Tuto formuli si Ferry Porsche vypůjčil od závodních aut.

Porsche má nové logo. Změny však hledejte pod lupou

AutoMoto

Z „brouka“ měl prototyp motor a převodovku i s pomocným rámem. Ovšem výkon motoru byl zvýšen z 24,5 na 35 koní, mimo jiných úprav. Tou hlavní bylo, že celý zadní pomocný rám byl otočen oproti brouku proti směru jízdy. 356 No. 1 tedy měla motor uprostřed; proto je oproti ostatním 356 tak dlouhá. A právě proto, že byl prototyp příliš dlouhý – části pomocného rámu trčely daleko za zadní nápravu – se toto řešení nedostalo do sériové výroby.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Porsche 356 Speedster na pařížském autosalonu 2018

První vozy Porsche 356, již s vlastním šasi, odlišným od toho v „brouku“, začaly vznikat v rakouském Gmündu, kam byla továrna přestěhována za války. V roce 1950 se výroba přesunula do německého Zuffenhausenu, části Stuttgartu, kde automobilka sídlí dodnes.

Původní prototyp automobilka stále vlastní, ovšem nebylo tomu tak vždy. Před rozběhnutím sériové výroby ho prodala Rupprechtovi von Sengerovi za sedm tisíc švýcarských franků, protože potřebovala peníze. Vůz pak několikrát změnil majitele a se změnami ve výrobním programu 356 byl vylepšován.

Porsche v Praze vystavuje svou genesis, repliku prvního vozu značky v historii

AutoMoto

Zpátky do rukou automobilky se dostal v roce 1958, ale do původního stavu vrácen nebyl, aby zůstal zachován jeho příběh. Kousek, který automobilka před pěti lety, u příležitosti 70. výročí, vystavovala po celém světě, je přesnou replikou vyrobenou původními postupy.

Foto: Profimedia.cz

Porsche 356 C, poslední provedení tohoto modelu z roku 1964

První vozy řady 356 se vyráběly jako kupé, kabriolet nebo speedster, později vzniklo několik další typů, například Super či Carrera. U novějších typů již většinu komponentů totožných s VW nahradil vlastní vývoj i výroba a získaly i nový motor z díly Porsche. Za 17 let se vyrobilo přes 77 tisíc kusů různých typů Porsche 356.

Hlavním rozpoznávacím znakem Porsche 356 je nezaměnitelný aerodynamický tvar. Ten navrhl rakouský designér Erwin Komenda, který také stál za vzhledem brouka. Porsche 356 se tak stalo průkopníkem tvarů pro ikonické sportovní kupé Porsche 911.

Nové Porsche 911 GT2 RS dostane hybridní pohon inspirovaný v prototypu Le Mans

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám