Hlavní obsah

Podmínky nových amerických dotací na koupi elektromobilů většina vozů nesplní

Americký Kongres patrně schválí nové dotace na pořízení elektromobilu. Jenže většina elektrických aut na americkém trhu na ně nedosáhne kvůli původu své baterie.

Foto: General Motors

Model baterie GM Ultium (ilustrační foto)

Článek

Návrh nových daňových kreditů, které v USA fungují v podstatě jako dotace na nákup elektromobilu, čeká na schválení Kongresem. Je poměrně obsáhlý a zahrnuje i podporu nákupu ojetého elektrického auta, která pomůže těm, kteří si nemohou nové auto dovolit.

Aby ovšem kupující mohl podpory využít, vůz, který si kupuje, musí splnit poměrně přísná kritéria. Tím nejdůležitějším je, že nejméně 40 % materiálů, z nichž je vyrobena baterie, musí pocházet ze Severní Ameriky nebo od států, které jsou obchodními spojenci USA. Tato podmínka má být splněna do roku 2024.

O pět let později musí baterie a její součásti být 100% vyrobeny v Severní Americe.

Zavádějící označení Autopilot značky Tesla má problém i v Kalifornii

AutoMoto

Navíc, baterie, které obsahují minerály „vytěžené, zpracované či recyklované znepokojivou cizí entitou“, jsou z nároku na dotaci vyloučeny úplně. Čína, největší globální producent baterií pro elektromobily, patří mezi tyto znepokojivé cizí entity (orig. „foreign entity of concern“ – znamená to například entitu, která byla označena za teroristickou, ale patří sem i kompletně čtyři státy – Írán, Severní Korea, Rusko a Čína – a subjekty v jejich jurisdikci).

Co to pro americké zákazníky elektromobilů znamená? Ze 72 modelů, které jsou na tamním trhu dostupné, nedosáhne na dotace 70 % právě kvůli původu baterie. A podmínku pro rok 2029 by nesplnil žádný, píše web The Verge, který zprávu přináší.

Čína aktuálně stojí za více než třemi čtvrtinami globální produkce baterií pro elektromobily. V USA se vyrábí jen asi 8 %. Ford, GM, Toyota i Stellantis ve Spojených státech staví továrny na baterie, v Evropě se to také děje – jen Volkswagen chce v Evropě postavit šest továren. Pořád tu však je otázka zdroje materiálů pro výrobu baterií.

Lada pracuje na svém prvním elektromobilu. Vznikne na základě Dacie Logan MCV

AutoMoto

Podle webu není obecně nereálné, aby auto na podporu dosáhlo. Třeba Tesla Model 3 má 65 % všech dílů z USA nebo Kanady, tato automobilka má Modely S a 3 v první desítce indexu hodnotícího, zda je nějaké auto na americkém trhu „domácí“, tedy vyrobené z dílů pocházejících ze Severní Ameriky.

Baterie je ale jiný příběh než mechanické díly, zejména kvůli potřebě vzácných materiálů. Největší známou zásobu lithia má Chile, největším producentem je pak Austrálie – v Číně je však soustředěna rafinace a právě výroba baterií.

V kobaltu vede Demokratická republika Kongo, v manganu zase Jihoafrická republika, niklu nejvíc vyprodukuje Indonésie.

Při výrobě elektromobilu vzniká o 70 procent více emisí, přiznává Volvo

AutoMoto

Pro úplnost, navrhovaná podpora elektromobilů má být ve výši 7500 dolarů (180 tisíc korun) ve formě daňového kreditu na pořízení nového elektromobilu, který splní požadavky a stojí do 55 tisíc dolarů (1,3 milionu korun) v případě osobního auta či 80 tisíc dolarů (1,9 milionu korun) v případě pick-upu, SUV nebo dodávky.

Kupující musí mít roční příjem do 150 tisíc dolarů (3,6 milionu korun) v případě samostatného daňového přiznání, příp. do 300 tisíc dolarů (7,2 milionu korun) v případě společného přiznání například manželů.

U ojetých aut se podpora snižuje na 4 tisíce dolarů (96 tisíc korun) a limity ročního příjmu kupujících jsou poloviční.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám