Hlavní obsah

Pod značkou 4Motion se skrývá několik pohonů. Vyzkoušeli jsme všechny čtyřkolky od Volkswagenu

Automobilka Volkswagen nabízí řadu osobních i užitkových vozidel s pohonem všech kol, který označuje jednoduše 4Motion. Pod jedním názvem se však ukrývají čtyři různé systémy, jejichž schopnosti se značně liší.

Prezentace 4Motion Driving ExperienceVideo: Volkswagen

Článek

Volkswagen začal nabízet pohon všech kol pod označením Syncro u modelu Passat Variant B2, tedy druhé generace modelu Passat, již v první polovině osmdesátých let. Pod jeho karoserií se ukrývala technika převzatá z modelů Audi Quattro. Postupně se nabídka modelů značky s pohonem všech kol začala rozšiřovat, včetně používané techniky.

V roce 1998 automobilka přešla z označení Syncro na značení 4Motion, pod kterým se dnes ukrývají hned čtyři systémy s různými typy techniky a velmi odlišnými schopnostmi. Od zajištění lepší trakce na kluzkém povrchu, až po schopnost zdolávat skutečně náročný terén.

Haldex, co už není Haldex

Mnoho osobních vozů značky používá systém označovaný Haldex. Švédskou společnost, která první generaci systému představila v roce 1998, však v roce 2010 získala americká firma BorgWarner. Aktuálně je tak šestá generace „haldexu“ distribuována společností BorgWarner TorqTransfer Systems.

Systém prošel řadou vylepšení, jež se soustředily na zjednodušení techniky a snížení hmotnosti při zlepšení dovedností. Podstata však zůstává stejná - systém sám dokáže rozeznat rozdíl mezi otáčkami předních a zadních kol. Při prokluzu primárně hnané přední nápravy tak automaticky připojuje nápravu zadní.

Systém jsme si vyzkoušeli například v modelech Tiguan, Tayron nebo kompaktním užitkovém modelu Caddy, přičemž jeho schopnosti jsou na plně automatický systém, jehož schopnosti lze v některých modelech upravit pouze navolením jízdního režimu, působivé.

Auta se i na standardních pneumatikách srdnatě hnala do rozblácených kopců, kdy bylo cítit, jak řídicí jednotka pomocí ABS omezuje prokluz a snaží se dostat více výkonu na kolo s lepší trakcí. Vše automaticky a plynule. Řidiči vlastně jen stačí zvolit si cestu, držet plyn a nechat vůz automaticky pracovat.

Limitem přitom často budou pneumatiky, světlá výška nebo schopnosti řidiče. Systém navíc u mnohých modelů disponuje i funkcí asistenta pro sjíždění kopců, který se aktivuje automaticky a pomocí přerušovaného brzdění pomáhá sjet i rozbředlý svah opatrně a stabilně, aniž by se vůz začal stáčet k jedné straně a hrozilo jakékoliv riziko.

Klasický systém „haldex“ s elektrohydraulickou lamelovou spojkou vedle zmíněných modelů Caddy, Tiguan a Tayron nabízí i Golf, T-Roc a Passat. Jde tak o nejrozšířenější systém.

Unikát pro Transporter

Podobné, avšak technicky odlišné řešení používá nová generace Volkswagenu Transporter. Její systém pohonu všech kol je totiž unikátní v tom, že je složen hned ze dvou spojek. Jedna je vpředu, druhá u zadních kol. Systém si tak umí roztočit kardan podle potřeby „od zadních kol“, to však nemusí vždy znamenat aktivní pohon všech kol.

Výběr článků

Načítám