Hlavní obsah

Od vavřínů po okřídlený šíp aneb Jak se měnilo logo Škody

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mladoboleslavská firma, kterou známe jako automobilku Škoda, vznikla už v předminulém století - ale nevyráběla tehdy auta a ani se nejmenovala Škoda. Postupný vývoj od bicyklů v historii reflektovalo také logo této firmy. Měnilo se hodně, avšak jeden jeho prvek je přítomen už téměř sto let.

Foto: Škoda Auto

Vývoj loga Škody

Článek

Čerstvě představené logo automobilky Škoda je už sedmé za její historii, počítáme-li pouze výrobu automobilů od roku 1905. Okřídlený šíp, který je se značkou už téměř sto let spjat, v něm zůstal; co se zásadně proměnilo, je font nápisu „Škoda“.

Škoda Auto představila nové logo

AutoMoto

Kdy tedy automobilka začínala? Nebylo to v roce 1905, nýbrž ještě o deset let dřív, když Václav Laurin a Václav Klement začali vyrábět jízdní kola Slavia a později motocykly.

Foto: Škoda Auto

Loga firmy Slavia

První logo vyobrazuje kolo od bicyklu zdobené lipovými květy, později přibyla jména zakladatelů a místo, kde firmu založili, tedy Mladá Boleslav.

Když zkraje 20. století začali s výrobou automobilů, vzniklo nové kulaté logo, navržené v duchu secese, s písmeny L & K. Společnost totiž byla přejmenována na Laurin & Klement. Název také býval k logu na příď dopisován.

Foto: Škoda Auto

Loga automobilky Laurin a Klement

V roce 1925 se firma Laurin a Klement spojuje se Škodovými závody v Plzni, protože se dostala do existenčních problémů. Nové logo obsahovalo nápis Škoda, ale také vavřínové listy po obvodu oválu; je tak kombinací log obou firem.

Foto: Škoda Auto

První logo Škoda po sloučení firem Laurin a Klement se Škodovými závody v Plzni

Už v roce 1926 si však automobilka nechává patentovat další logo, jehož hlavní motiv přežívá už téměř sto let - okřídlený šíp. Tehdy byl v modré barvě.

Proč se v logu objevil zrovna okřídlený šíp, není přesně známo. V každém případě logo takto přežilo celé dekády centrálně plánovaného hospodářství, kdy se automobilka Škoda jmenovala AZNP - Automobilové závody, národní podnik.

Foto: Škoda Auto

Logo značky Škoda, používané od roku 1926 až do začátku 90. let

Změna přišla až s majetkovým vstupem koncernu Volkswagen. V roce 1993 firma představila nové logo, kde modrou barvu nahradila zelená a do tlustšího kruhu přibyl nápis „Škoda Auto“.

Foto: Škoda Auto

Logo značky Škoda po majetkovém vstupu koncernu Volkswagen

Ten si automobilka zachovala i u dalšího loga, s nímž vstoupila do nového tisíciletí a používala ho až do roku 2011. Logo je plastické, má vnější kruh elegantnější černé barvy s nápisem „Škoda Auto“ a jeho hlavním cílem bylo smazat nelichotivou nálepku „auta z východu“.

Zelená barva zůstala, ale ztmavla a dostala nový význam - ekologické smýšlení automobilky.

Foto: Škoda Auto

Logo značky Škoda od poloviny 90. let do roku 2011

Předposlední osvěžení loga ho vizuálně odlehčilo; nápis „Škoda“ se přesunul vně kruhu a ten je lehčí a stříbrný. Logo však zůstává plastické.

Třebaže zelená barva zůstává oficiální barvou automobilky, od roku 2011 se už neobjevuje ve znacích umístěných na autech - ty jsou jen chromované na černém pozadí. Podle automobilky to má vyjadřovat mladistvost a preciznost.

Foto: Škoda Auto

Logo značky Škoda v letech 2011-2022

A konečně, logo nejnovější. Opět je ploché, pozbylo 3D grafiky a automobilka jím ohlašuje také start používání dvou druhů zelené barvy - smaragdovou a elektrickou. Symbolizují ekologii, udržitelnost a elektromobilitu.

Foto: Škoda Auto

Nové logo Škody Auto

V marketingové komunikaci chce firma klást výrazně větší důraz na nápis Škoda než na logo. Používá jinou typografii, která pracuje se symetrií a kombinací oblých tvarů s hranami. Háček nad písmenem S je nyní integrován do onoho písmene.

Nová firemní identita bude nejprve vidět v informačních a komunikačních materiálech a od roku 2024 se začne objevovat také na nově uváděných modelech. Nový design se promítne i do informačních systémů na palubě a dalších prvků vozů Škoda. Součástí modernizace budou také designové úpravy provozoven autorizovaných partnerů.

Anketa

Jaké logo se vám líbí nejvíc?
Loga firmy Slavia
0,9 %
Loga automobilky Laurin a Klement
5,9 %
První logo Škoda po sloučení firem Laurin a Klement se Škodovými závody v Plzni
5,2 %
Logo značky Škoda, používané od roku 1926 až do začátku 90. let
8,8 %
Logo značky Škoda po majetkovém vstupu koncernu Volkswagen
0,4 %
Logo značky Škoda od poloviny 90. let do roku 2011
8,4 %
Logo značky Škoda v letech 2011-2022
54,3 %
Nové logo Škody Auto
16,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1148 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám