Hlavní obsah

Nový sporťák poháněný Wankelovým motorem je naším snem, zní z Mazdy

Už je to jedenáct let, co se přestala vyrábět poslední mazda s rotačním Wankelovým motorem. Ten je zpět v podobě generátoru v plug-in hybridní variantě crossoveru MX-30, ovšem japonská automobilka zcela nezavrhuje ani konvenční použití přímo k pohonu sportovního modelu.

Foto: Mazda

Rotační jednotka v Mazdě MX-30 e-Skyactiv R-EV

Článek

Jako prodlužovač dojezdu pro Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV má páteční návrat Wankelova motoru daleko od sportovního kupé RX-8. To ale neznamená, že by japonská automobilka netoužila po nasazení rotačního motoru do sportovních aplikací.

V současných podmínkách ale jde spíše o sen, jak popisuje Yoshiaki Noguchi, asistent manažera divize vývoje pohonných jednotek Mazdy v rozhovoru pro britský Autocar.

„Rotační motor je náš symbol, je to sen inženýrů v Mazdě mít sportovní vůz s takovou jednotkou. Teď na to ale není správný čas,“ uvedl Noguchi.

„Až bude situace mnohem lepší, s ohledem na dokončení zavádění elektrifikovaných modelů, můžeme o tomto snu přemýšlet jindy.“

Wakako Uefuji, programová manažerka produktové divize, dodala: „Musíme zachovat elektrifikaci modelů pro tuto éru. To je první věc, kterou uděláme, ale možná v budoucnu…“

Wankel je zpátky. Mazda odhalila MX-30 s prodlužovačem dojezdu s rotačním pístem

AutoMoto

Nyní je to 11 let, co se Mazda RX-8, poslední sportovní mazda s rotačním pohonem, přestala vyrábět. V roce 2015 vzbudila naděje na návrat této technologie s koncepčním vozem Mazda RX-Vision, ale je to v malém crossoveru, kde se rotační motor vrátil.

Motor s trojúhelníkovitými rotačními písty je vynález Němce Felixe Wankela. Byl použit v několika německých autech, z nichž nejznámější je asi NSU Ro80, vyráběné v letech 1967–1977. Byl ale nesmírně nespolehlivý a ve výrobě nevydržel dlouho. Je to právě automobilka Mazda, která ho proslavila po celém světě v silničních modelech RX-7 a RX-8 a také v několika závodních autech.

Mechanicky je Wankelův motor jednodušší, protože v něm chybí mechanismus klikové hřídele a ojnic, třebaže i zde je hřídel excentrická. Také tu není klasické ventilové ústrojí; pohyb pístu uvnitř válce různě otvírá a zavírá sací a výfukové kanály. A jednorotorový motor není ekvivalentem klasického jednoválcového motoru, neboť kolem rotoru jsou tři různé komory, v nichž zároveň probíhají různé fáze čtyřtaktního spalování.

Noguchi také uvedl, že nový rotační motor bude stále dobře fungovat při vysokých otáčkách motoru, díky čemuž se dobře hodí pro sportovní vůz, i když v MX-30 R-EV běží mezi 2450-4500 ot./min, protože se používá jako generátor pro baterii.

Test Mazdy 2: Stále skvěle konkurenceschopná

Testy

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám