Článek
Stupně samočinného řízení člení, jak významně se řidič podílí na řízení. Zatímco stupeň 1 je klasický adaptivní tempomat se sledováním jízdních pruhů, kdy řidič neustále musí sledovat cestu, mít volant v rukou a je stále zodpovědný za jízdu, na stupni dva už může sundat na čas ruce z volantu, ale musí stále sledovat silnici.
Stupeň 3 je vlastně dálniční autonomní řízení, kdy řidič na určitých druzích silnice (typicky dálnice) nemusí vůbec řídit a ani sledovat cestu, ale po upozornění musí být okamžitě připraven řízení převzít. Dostáváme se ke stupni 4, který to ještě rozvíjí, a zásah řidiče není potřebný. V nebezpečí dokáže takové auto bezpečně zastavit. Jediná podmínka pro fungování stupně 4 jsou vhodné klimatické podmínky (například nesmí hustě sněžit). Pátý stupeň pak už nemusí mít ani volant, vše už dělá elektronika sama.
Volvo oznámilo, že v roce 2021 už bude mít technologii pro stupeň 4. To znamená, že řidič v případě hezkého počasí bude moct na určitých silnicích sklopit sedadlo, zavít oči a zdřímnout si a Volvo XC90 ho doveze do cíle. Volantu a pedálů se zatím Volvo zbavovat nechce, na stupeň pět totiž ještě není infrastruktura připravená.