Článek
Moderní automobily často sdílejí některé výrazné designové prvky, přičemž v dnešní době jde například o design plovoucí střechy, osvětlení přední masky i znaku nebo zapuštění klik dveří, které by mělo vést například i k optimalizaci aerodynamiky. Poslední jmenovaný prvek však může být v ohrožení, zejména pokud jde o elektricky výsuvné kliky.
Jak upozornil web Car News China, čínské Ministerstvo průmyslu a informačních technologií (MIIT) zveřejnilo návrh nových povinných národních standardů, které se týkají bezpečnosti dveří u automobilů. Návrh se přitom soustřeďuje především na elektricky výsuvné kliky.
Podle dokumentů je podstatou návrhu zajistit maximální bezpečnost posádky vozu i ve chvílích, kdy je auto bez elektřiny a kliky se tak nemohou vysunout. Z toho důvodu by všechny dveře, kromě zavazadelníku, měly být vybaveny externím madlem s mechanickou možností odemčení/odjištění dveří.
V případě nehody, kdy dojde například i k poškození baterie, by tak mělo být možné dveře na nepoškozené straně vozu otevřít jednoduše manuálně, a to bez použití nářadí. Mechanické kliky přitom nemají být pouze zvenčí vozu, ale také uvnitř.
Návrh také zmiňuje, že vnější kliky dveří musí poskytnout adekvátní prostor pro manipulaci, vnitřní mechanické kliky pak musí být jasně identifikovatelné, dobře patrné a ve specifické lokaci vůči pozici sedadla.

Ilustrační foto
Podání návrhu měly předcházet rozsáhlé testy čínského ministerstva, které proběhly na více než 230 vozidlech s různými konfiguracemi umístění klik. Do procesu vývoje nových standardů pro kliky vozů mělo být přizváno přes 100 expertů z čínských i zahraničních společností, ať už šlo přímo o výrobce vozů, dodavatele dílů, nebo testovací instituce.
Požadavek na standardizaci klik s mechanickým otevíráním je zatím pouze návrhem, který byl zveřejněn 24. září a veřejnost k němu může podávat zpětnou vazbu do 22. listopadu tohoto roku. S ohledem na význam čínského trhu je jasné, že v případě schválení ovlivní nejen čínské automobilky, ale také ostatní značky, které chtějí v Číně uspět.
Na otázku bezpečnosti výsuvných klik už v minulém roce upozornil německý autoklub ADAC. I výsuvné kliky sice procházejí testy bezpečnosti a dveře vozů by se měly po nehodě automaticky odjistit, v reálném světě ale může dojít k rozsáhlejšímu poškození automobilu, kdy může technika selhat. Klasické kliky navíc poskytují lepší úchop a usnadňují záchranu i neodborné veřejnosti, která bývá u nehod často první.