Článek
Požáry elektromobilů, které jsou notoricky obtížně uhasitelné, zůstávají pro automobilky jednou z nejtěžších výzev. Inženýři se předhánějí v navrhování bateriových bloků dostatečně odolných, aby přežily těžké nehody bez vznícení.
V Číně však byl představen zcela odlišný přístup. Systém, který v případě nouze doslova vymrští baterii pryč z vozidla jako projektil.
Neobvyklá demonstrace byla zachycena na videu, které se šíří sociálními sítěmi. Klip ukazuje kouřící velký bateriový modul, který prudce vystřeluje z boku SUV. Bezpečnostní pracovníci modul rychle udusili speciální dekou poté, co dopadl na určené místo s polštáři.
Joyson Electronics denied to Yicai today that it had developed a battery ejection technology in collaboration with the China Vehicle Collision Repair Technical and Research Center, after a video showing a car ejecting its battery during thermal runaway to avoid burning electric… pic.twitter.com/mMn9OfTWg9
— Yicai 第一财经 (@yicaichina) September 22, 2025
Podle čínských zpráv systém funguje v podstatě podobně jako airbag. Pokud senzory zaznamenají tepelnou závadu v baterii, systém dokáže za méně než sekundu spustit vymrštění baterie a vystřelit ji do vzdálenosti tří až šesti metrů od vozidla.
Cílem je ochránit cestující před potenciálním požárem nebo výbuchem. Co po vymrštění bateriový modul o hmotnosti několika stovek kilogramů napáchá, už systém zjevně neřeší.
K experimentu se nikdo oficiálně nehlásí. Nápisy na SUV naznačují, že test uspořádalo Čínské centrum pro výzkum oprav a technologií automobilových nehod. Grafika na jevišti ukazuje, že se prezentace konala během akce „Power Battery Launch Technology Demonstration and Exchange Meeting“ 19. září 2025.
Prototyp se zdá být založen na čínském crossoveru iCar 03T, ačkoli se automobilka od experimentu rychle distancovala. Na svých účtech na čínských sociálních sítích značka vlastněná koncernem Chery uvedla: „Tohle nemá nic společného s iCAR, prosím, buďte racionální.“
Místní zprávy také uváděly, že na projektu mohla spolupracovat i firma Joyson Group, ale společnost rovněž jakoukoli účast popřela, uvádí web Epoch Times. Přes veškerou podívanou se zdá být takzvaný systém katapultování baterie slepou uličkou.