Hlavní obsah

Nekonečná kauza vadných airbagů Takata může mít další americkou oběť

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvacátou obětí nebezpečných airbagů značky Takata na území USA je patrně muž, který zemřel při banální nehodě na Floridě. Řídil Ford Ranger modelového roku 2006, který od konce roku 2015 spadá do svolávací akce na výměnu airbagů.

Foto: Profimedia.cz

Airbag po nehodě (ilustrační foto)

Článek

Řidič pick-upu Ford Ranger z roku 2006 zemřel 7. července ve floridské Pensacole při nehodě, která vypadala příliš banální na to, aby se komukoliv cokoliv vážného stalo. Ba dokonce, druhý řidič v sedanu, který způsobil nehodu tím, že rangeru nedal přednost, vyvázl bez zranění.

Jak je tedy možné, že byla nehoda tragická? Řidič je patrně další obětí závadných nafukovačů airbagů značky Takata, alespoň podle záznamu o stížnosti, podané na Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států amerických (NHTSA) a zveřejněné koncem července.

„Svolávací akce Takata. Floridský dopravní policista podal stížnost za zesnulého majitele Fordu Ranger z roku 2006. Uvedl, že řidič vozu byl účastníkem drobné dopravní nehody, ovšem utrpěl smrtelná zranění kvůli nafouknutí řidičova airbagu,“ stojí v záznamu, který zveřejnil web Jalopnik.

Není ovšem známo, jestli tento konkrétní kus spadal do vyhlášené svolávací akce, a pokud ano, zda u něj byla oprava provedena. Modelový rok 2006 amerického Fordu Ranger na seznamu potenciálně zasažených aut nebyl od začátku, dostal se na něj až po incidentu s airbagem jednoho z těchto vozů v prosinci 2015.

Příčina závad v airbazích od Takaty konečně odhalena

AutoMoto

Kauza vadných airbagů Takata je největší svolávací akce v historii automobilového průmyslu, týká se více než 100 milionů aut na celém světě v podstatě od všech velkých automobilek, na které si vzpomenete, včetně koncernu Volkswagen. Zasahuje auta vyrobená od konce 90. let zhruba do roku 2007.

Problém je v tom, že Takata nabídla automobilkám levnější patronu k nafukování airbagů, do níž použila dusičnan amonný. Jenže ten může být při vystavení určité vlhkosti, která se do patrony může dostat, je-li vadná, a vysokým teplotám nestabilní poněkud výbušným způsobem.

Při nafukování airbagu tak místo rychlého, ale kontrolovaného nafouknutí doslova exploduje, roztrhá svůj obal a jeho části vmete jako šrapnely do interiéru auta. Od roku 2015, kdy kauza pořádně vyšla najevo, je celosvětově známo téměř třicet úmrtí a více než sto zranění.

Výrobce vadných airbagů prý deset let falšoval testy

AutoMoto

Nebezpečnost dusičnanu amonného přitom byla známá už předtím, než začala Takata patrony automobilkám dodávat. Ty se ale pro ně rozhodly, protože byly levnější než konkurenční, bezpečnější součástky s jiným složením.

Automobilky od propuknutí kauzy vyhlásily řadu svolávacích akcí na výměnu airbagů za bezpečnější. Okruh potenciálně zasažených aut se postupně rozšiřoval, americký Ford Ranger v něm původně byl v modelových letech 2003–2005.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám