Článek
Koncept nově představeného elektrického sedanu AMG GT XX ihned zaujme svým nevšedním designem, který se inspiruje u konceptu One-Eleven, představeného v roce 2023 na počest historického modelu Mercedes C111 s rotačním motorem. Inspirace je obzvlášť dobře patrná u nízké a široké přední masky, osvětlení i designu zadních kulatých světel.
Tvar karoserie pak automobilka optimalizovala pro co nejlepší aerodynamické vlastnosti, ovšem nejen s důrazem na obtékání vzduchu, ale také přítlak a chlazení. Vůz tak dostal zapuštěné kliky, záď připomínající kupé nebo 21“ kola s aktivními prvky v discích, které se otvírají a zavírají v závislosti na potřebě chlazení brzd a zlepšování aerodynamiky.
Důležitou součástí designu je také osvětlení, včetně osvětlených prahů dveří a již zmiňovaných zadních kulatých světel, mezi kterými je MBUX Fluid Light Panel se 700 programovatelnými diodami, přes který může posádka komunikovat s okolním světem. Využití však najde i při informování o nabíjení.
Za zmínku pak stojí působivě nízký koeficient aerodynamického odporu s hodnotou pouze 0,198 nebo instalace reproduktorů do exteriéru, které by měly emitovat syntetický zvuk podobný motoru V8.
Kabina je ve velkém inspirována závodními vozy, což je patrné i na volantu ve tvaru kniplu. Před řidičem je přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce, který doplňuje infotainment s úhlopříčkou 14 palců, umístěný uprostřed palubní desky a natočený k řidiči.
Koncept je vybaven závodními sedadly s pětibodovými pásy, bohatým ambientním osvětlením, karbonovými dekory. Originální je i design středové konzole nebo oranžových popruhů pro otevření dveří.
Technickým základem je platforma AMG.EA (Electric Architecture), která kombinuje hliník, ocel a kompozitní vlákna pro vysokou tuhost při nízké hmotnosti. Vybavena je nově navrženou NCMA baterií s vysokou energetickou hustotou, vysokou rychlostí nabíjení a dlouhou životností.
Baterie napájí tři axiální elektromotory dodané společností Yasa, které se chlubí kompaktní velikostí i vysokým výkonem a efektivitou.
Jeden elektromotor by měl být na přední nápravě, dva na zadní. Kombinovaný výkon by měl dosahovat 1360 koní a maximální rychlost vozu by se měla pohybovat kolem 360 km/h.
Nové baterie navíc podporují rychlonabíjení při výkonu až 850 kW, díky čemuž by mělo být možné získat dojezd až 400 kilometrů během pouhých pěti minut. Automobilka pracuje na vývoji dostatečně výkonných nabíječek se společností Alpitronic a plánuje rozvoj nabíjecí sítě nové generace, která umožní extrémně rychlé nabíjení.
AMG GT XX zůstává pouze konceptem, ačkoliv jeho technika by podle automobilky měla být víceméně připravena k nasazení do produkčního vozu. V příštím roce pak AMG představí svůj vůbec první produkční elektromobil, který by měl v mnohém čerpat inspiraci právě z konceptu GT XX.