Hlavní obsah

Matematici vytvořili pro řidiče kamionů unikátní navigační systém

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Běžné navigace jsou určeny především pro osobní auta a příliš nezohledňují podmínky jízdy pro náklaďáky. To nový systém bere v potaz vše od nosnosti silnic, přes průjezdnost pod mosty, sklony komunikací i převýšení. Je již licencován. Matematici s vývojáři jej dále vylepšují.

Foto: Envato

Ilustrační foto

Článek

Kamioňáci a dispečeři logistických firem budou moci poděkovat brněnským matematikům za to, že jim nyní vytvořili pokročilý software pro plánování jejich jízd.

Foto: VUT Brno

Nový navigační systém pro nákladní dopravu vytvořili matematici z brněnské techniky.

„Běžná navigace řekne uživateli jen to, kde je zákaz kamionové dopravy. Náš software plánuje nikoli podle počtu ujetých kilometrů, ale podle ceny přepravy, kterou si spočítá. Bere v potaz vzdálenost, ale i čas, převýšení a další parametry,“ řekl Právu za vývojáře matematik Petr Vašík z Fakulty strojního inženýrství brněnského Vysokého učení technického.

Nezohledňuje kilometry, ale náklady

V logistických firmách trasy plánují dispečeři. K dispozici mají navigace, které sice pravidelně aktualizují, přesto jsou nepřesné. Často nejdůležitějším podkladem pro dispečery je jejich vlastní zkušenost. V podstatě plánují trasu tak, aby náklaďák projel. S ohledem na to, že se situace na silnicích stále vyvíjí, hrozí řidičům, že si zajedou nebo že někde uvíznou.

Brzy mu bude 91 let, ale pořád jezdí „dvanáctky“ za volantem náklaďáku

Koktejl

Vývoj nové aplikace trval dva roky, vznikala ve spolupráci matematiků s firmou Weredo, která si jej licencovala za téměř milion korun, a byl podle odborníků poměrně náročný.

Příkladem jsou světelné křižovatky ve městech. Řešilo se odbočování vlevo. Tímto manévrem se cesta časově natahuje, a přestože na mapě to může vypadat, že náklaďák jede po nejkratší, a tedy ideální trase, překvapivě se ukáže, že vyhnutím se křižovatce se šetří nemalé náklady. Právě to byl důvod, proč pro výběr trasy nejsou důležité kilometry, ale celkové náklady.

Chápe i složité komunikace

Matematických oříšků bylo prý při vývoji navigace mnoho. Odborníci například řešili i takzvané zakázané sekvence. Jde o silniční úseky, které jsou sice průjezdné, ale v podstatě se k nim po pro kamiony uzavřených silnicích nedá dostat. Celé to může být pro dispečery matoucí.

Výzvou bylo také nastavit systém tak, aby software nebrzdily příliš složité výpočty. Systém bere v potaz i aktuální uzavírky. Jen je nutné je do něj načíst. Pak je samozřejmě schopen vše přepočítat znovu a stanovit novou a lepší trasu pro nákladní auto. Práce matematiků na projektu nekončí, chtějí do programu doplňovat nové parametry.

Za volantem elektrického náklaďáku Scania: Budoucnosti stojí v cestě infrastruktura

Testy

Reklama

Výběr článků

Načítám