Hlavní obsah

Majitelé elektroaut a některých hybridů mohou ode dneška žádat o speciální značky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jezdíte-li elektromobilem či hybridním vozem, nebo uvažujete-li o pořízení, od dnešního dne se můžete od zbytku řidičů odlišit ještě víc - můžete si zažádat o speciální registrační značku ze série EL. A v Praze budete snáze parkovat.

Foto: Novinky

Takto budou vypadat české registrační značky pro elektrická auta

Článek

Nové značky budou vypadat podobně, jako všechny ostatní, tedy se sedmi znaky ve dvou skupinách tří a čtyř znaků. Za písmeny EL bude celkem pět čísel a písmen. Výměna stávající značky za novou bude zdarma a úřad bude mít na vydání nové značky lhůtu 15 dnů.

K těmto značkám se budou v dohledné době vázat značné výhody. Například automatické osvobození od dálničních poplatků. Tato výhoda by měla přijít v momentě, kdy budou v Česku zavedeny elektronické dálniční známky, tedy pravděpodobně 1. ledna 2021. Hovoří se také o osvobození od silniční daně.

Další výhody využijí zejména řidiči v Praze a okolí. Předně, k parkování v „modrých zónách” už nebude nutná registrace s poplatkem 100 Kč, jako dosud.

„Naším cílem je omezování emisí z dopravy, a proto podporujeme zvýhodnění aut s alternativním pohonem. Jejich bezplatné parkování v zónách placeného stání je jednou z možností, jak řidičům těchto vozů pohyb po městě usnadnit,” říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nabíjení elektromobilu (zde Volkswagenu e-Golf) nepředstavuje žádnou překážku, dokud se jezdí po Praze.

Získat odlišnou značku je možnost, nikoliv povinnost. Platí pro elektrifikovaná auta (tedy hybridy, plug-in hybridy, bateriové elektromobily a elektromobily s vodíkovými palivovými články), jestliže jejich emise CO2 v kombinovaném provozu jsou nanejvýš 50 gramů na kilometr.

Bateriové elektromobily sem spadají všechny. U hybridů a plug-in hybridů, tedy aut se spalovacím motorem i elektromotorem, příp. s možností nabíjení ze zásuvky, bude rozhodující údaj o emisích CO2 v katalogu. Protože ani malé hybridy se nedostanou pod limitní hodnotu, v podstatě to znamená, že pro získání speciální značky potřebujete auto, které můžete dobíjet ze zásuvky.

V současnosti je v Česku registrováno zhruba 1 300 bateriových elektromobilů, tedy takových, které k pohonu využívají výhradně elektřinu, uloženou v baterii. Podle Národního akčního plánu čisté mobility chce vláda mít v Česku do roku 2020 pět tisíc takových vozů. Dotace na jejich pořízení pro fyzické osoby však ještě neschválila.

Anketa

Souhlasíte s výhodami pro ekologická auta?
Ano, mohlo by jich být víc
53,8 %
Ano, ale v této míře stačí
2,5 %
Nejsem si jist/a
1,5 %
Nesouhlasím
42,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 199 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám