Hlavní obsah

Jak zlepšit bezpečnost mladých řidičů? Automobilka zavádí unikátní řešení

Systémy k zajištění, aby lidé v autech jezdili připoutáni, nejsou nic nového. U dnešních aut jsme zvyklí na všemožné pískání, když někdo jede bez pásu. Technicky ale jízda možná je. Chevrolet přichází s novinkou, která to znemožní.

Foto: Chevrolet 3x

Mladí řidiči v USA málo používají bezpečnostní pásy.

Článek

Kampaně na podporu používání bezpečnostních pásů jsou samozřejmostí už desítky let, alespoň na některých místech světa. Americká značka Chevrolet přichází s dosud nejradikálnější metodou podpory poutání se – znemožní zařadit rychlost, dokud nebude zapnutý pás.

Technologie se jmenuje „Buckle to Drive“, tedy v překladu „Připoutej se, abys jel“ a je svým způsobem slovní hříčkou – „Drive“ se také jmenuje dopředný režim na voliči automatické převodovky, označený písmenem D. A v tom je princip systému – neumožní řidiči zařadit např. D, dokud si nezapne pás.

Tedy, mladému řidiči. Chevrolet tuto funkci přidává do tzv. režimu Teen Driver, „Náctiletý řidič“. V něm může majitel auta, tedy rodič, svému potomkovi např. nastavit rychlostní varování na určitou hodnotu a také omezit nejvyšší rychlost vozu na 85 mph (137 km/h).

Foto: Chevrolet

Pokud se řidič nepřipoutá, nebude moct zařadit rychlost - a takováto zpráva mu to řekne.

Funkce Buckle to Drive se přidává u modelů Traverse, Malibu a Colorado; režim Teen Driver je u nich v základní výbavě, u Malibu kromě druhého nejnižšího výbavového stupně. Funguje tak, že je-li auto v režimu Teen Driver, po nastartování znemožní zařadit rychlost až na 20 vteřin a na displeji zobrazí zprávu, že se má řidič připoutat.

Chevrolet zakládá přínos této funkce na studii, která se vázala k podobnému systému, nabídnutému v minulosti firemním zákazníkům. Podle Pojišťovacího institutu silniční bezpečnosti (Insurance Institute of Highway Safety, IIHS) zvýšil míru používání pásů o 16 procent ve srovnání s „pouhým“ pískáním.

Samozřejmě, každá mince má dvě strany. Funkce Buckle to Drive bude otravná a kontraproduktivní v situaci, kdy bude třeba auto pouze přeparkovat, popojet s ním pár metrů. A stále samozřejmě zůstává možnost pás obelstít.

Foto: Chevrolet

Model Traverse (na snímku) je jedním z těch, které novou funkci dostanou.

Podle tiskové zprávy Chevroletu, která se odkazuje na zprávu amerického Centra pro kontrolu a prevenci chorob (Centers for Disease Control and Prevention), náctiletí řidiči patří k těm věkovým skupinám, které používají pásy nejméně.

Podle Národního úřadu pro bezpečnost silniční dopravy (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) je přitom použití pásu to nejdůležitější, co můžete udělat pro svou bezpečnost při nehodě. A z více než 37 tisíc mrtvých na amerických silnicích v roce 2017 téměř polovina, 47 %, nepoužila bezpečnostní pásy.

V České republice, kde se zmíněné modely Chevroletu neprodávají, mají mladí řidiči na nehodách výrazný podíl. Podle lednového vyjádření šéfa dopravní policie Tomáše Lercha řidiči s praxí do pěti let zaviní asi čtvrtinu dopravních nehod.

Z celkového počtu 202 řidičů a 98 spolujezdců, kteří zemřeli na českých silnicích v roce 2018, podle Lercha více než čtvrtina řidičů a zhruba pětina spolujezdců nebyla připoutána bezpečnostním pásem.

Výběr článků

Načítám