Hlavní obsah

Ford Mustang Mach 1 se vrací. Voní benzínem a míří na okruhy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po spoustě spekulací a špionážních fotek tu máme konečně potvrzení - Ford Mustang Mach 1 se vrací na scénu. Co víc, není to elektromobil, nýbrž starý dobrý „pony car” s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou.

Foto: Ford

Maskovaný prototyp nového Fordu Mustang Mach 1.

Článek

Označení „Mach” má u Fordu Mustang dlouhou historii, prvně se objevilo pro modelový rok 1969 jako „Mach 1”. Současný Mustang s označením Mach, který si můžete koupit, má ovšem taky písmeno E a je to elektrické SUV. Tedy nic, co by vonělo fanouškům ikonického pony caru.

Nebude to ovšem jediný Mustang Mach, který Ford nabídne. Automobilka tiskovou zprávou a několika fotografiemi potvrdila, že se zjara 2021 objeví Mustang Mach 1. Podle Fordu bude „ztělesněním ideálu výkonů pětilitrového atmosférického osmiválce”.

Foto: Ford

Zadní křídlo vypadá, že by mohlo být nastavitelné.

To naznačuje, že se bude jednat o model, který zapadne mezi schopnou, ale přece jen silniční verzi GT a ostré varianty Shelby, které míří spíš na závodní tratě. Ostatně, to by odpovídalo zaměření verze Mach 1 před půlstoletím.

Žádné specifikace kromě toho, že pod kapotou bude pětilitr Coyote, automobilka zatím nezveřejnila. Na jedné z fotek nicméně vidíme šestipístkový brzdový třmen značky Brembo na pořádně velkém, ale nikoliv vrtaném či drážkovaném kotouči.

Foto: Ford

Šestipístkový brzdový třmen nám říká, že tohle je přední kolo. Šířka pneumatiky 305 mm zase, že u Mustangu Mach 1 půjde v první řadě o podvozek.

Pneumatika Michelin Pilot Sport Cup 2 taky zrovna není obutí pro nákupní tašku na kolech, tím spíš, že je v rozměru 305/30 ZR19. Dá se tedy očekávat, že Mach 1 bude pekelně schopné náčiní.

Tím spíš, je-li na detailní fotografii skutečně přední pneumatika, jak odhadujeme z šestipístkového třmenu; dát dopředu gumu o šířce přes 300 mm je opravdu vzácným krokem. Udělali ho např. konstruktéři chevroletu u posledního Camara Z/28, které mělo sedmilitrovou atmosférickou V8 a podvozek i aerodynamiku vycizelované pro okruhové ježdění.

Takovému zaměření Machu 1 odpovídají i slova Davea Pericaka z automobilky Ford: „Stejně jako originál, nový Mustang Mach 1 bude (...) nejschopnější verzí pětilitrového Mustangu na závodní trati.”

Foto: Ford

Ford Mustang Mach 1 z roku 1969.

Originální Mustang Mach 1 se objevil v srpnu 1968 pro modelový rok 1969 a rychle si získal obrovský zájem zákazníků; tak velký, že po roce 1969 zmizela o stupeň nižší varianta GT z nabídky, protože její prodeje byly oproti Machu 1 desetinové. Tato verze zůstala v nabídce až do roku 1976.

Foto: Ford

Ford Mustang Mach III Concept

Označení Mach se objevilo znovu u konceptu Mustang Mach III, který byl kabrioletem, ovšem do sériové výroby se nedostal; koncept byl „pouze” předzvěstí designu čtvrté generace Mustangu, která se začala prodávat v roce 1994.

Foto: Ford

Ford Mustang Mach 1 z roku 2003.

V té stejné generaci, ovšem o jedenáct let později, se vrátilo označení Mach 1. Bylo v nabídce jen v letech 2003 a 2004 a byla to varianta s upraveným podvozkem i aerodynamikou pro okruhové ježdění.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám