Hlavní obsah

Ford chce číst myšlenky řidičům. Kvůli bezpečnosti

Automobilka Ford ve spolupráci s fakultní nemocnicí v Cáchách zkoumá, zda jde sledovat únava řidiče pomocí monitoringu jeho mozkových vln. Výzkum je zatím v prvotní fázi, ovšem není to poprvé, kdy někdo něco takového zkoušel.

Ford monitoruje mozkové vlnění při simulaci řízeníVideo: Ford

 
Článek

Na první pohled to vypadá dystopicky, nebezpečně a naštěstí taky nereálně – číst myšlenky nelze, pokud se nepohybujeme ve světě sci-fi či fantastiky. Automobilka Ford ale přesto tímto směrem podniká výzkum ve spolupráci s Uniklinik RWTH, fakultní nemocnicí v německých Cáchách. Píše o tom britský web Autocar.

Přesněji, zkoumá, zda je možné sledováním mozkové aktivity odhalit, zda se řidič soustředí na řízení, či zda jeho myšlenky odbíhají jinam, protože je třeba unavený. Plán je to spojit např. se změnou srdečního rytmu a následným upozorněním, pokud by se zjistilo, že je řidič unaven.

Nová Volva zastaví, když bude řidič nepozorný či unavený

AutoMoto

Výzkum probíhá tak, že lidé podstupují magnetickou rezonanci mozku, zatímco řídí v simulátoru. Na tom pomocí videoherního enginu Unity běží simulace jízdy v noci po tříproudé silnici, na níž vozidlo v prostředním pruhu prudce zabrzdí a člověk musí reagovat úhybným manévrem.

Výzkumníci sledují, jestli řidič udělal manévr správně a jak rychle ho udělal. Zároveň se pomocí monitoringu dechu a tepu sleduje, jak moc je řidič ve střehu po celou dobu simulace.

Foto: Ford

Vlevo je vidět simulace, vpravo výstup magnetické rezonance.

Není to poprvé, co se zkoumá tato možnost hlídání únavy řidiče. Už v roce 2011 se Mercedes-Benz pokoušel používat EEG k monitorování aktivity alfa (objevuje se při zavření očí v bdělém stavu).

A na letošním mnichovském autosalonu stejná automobilka představila koncept Vision AVTR, v němž měl řidič ovládat navigaci či rádio jen myšlenkou – opět pomocí sledování mozkové aktivity přístrojem upevněným na týle hlavy.

Ovšem jak dopadne snaha Fordu řidiče sledovat či Mercedesu umožnit mu ovládat části auta myšlenkou, je zatím příliš brzy předvídat. Ovšem pokud by něco takového mohlo být zavedeno do praxe, zamýšlet se nad zabráněním možnému zneužití by bylo na čase.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám