Hlavní obsah

Evropský parlament chce nižší rychlost ve městech a nulovou toleranci alkoholu za volantem

Třicetikilometrový rychlostní limit tam, kde se pohybuje hodně cyklistů a chodců, a plošnou nulovou toleranci k alkoholu navrhuje Evropský parlament v reakci na to, že se v EU nedaří snižovat počty úmrtí na silnicích.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v obytných oblastech a nulovou toleranci k řízení pod vlivem alkoholu si přeje Evropský parlament (EP).

Tato a další doporučení Evropské komisi, schválená na plenárním jednání ve Štrasburku poměrem 615 ku 24 hlasům, jsou reakcí na fakt, že se v EU v posledních letech nedaří výrazněji snižovat počty úmrtí na silnicích. Usnesení prošlo bez podpory většiny českých europoslanců. Proti jich hlasovalo deset, další dva se zdrželi.

Úřady v zemích Unie v současnosti v souvislosti s dopravními nehodami ročně evidují na 22 700 mrtvých a asi 120 tisíc vážně zraněných. EP uvádí, že počty v tomto směru stagnují a že Unii se nepodařilo mezi lety 2010 a 2020 splnit cíl v podobě snížení počtu obětí o polovinu.

Spousta řidičů neumí správně sedět za volantem, říká lektor řízení

AutoMoto

Parlament proto nyní Evropskou komisi vyzval, aby vypracovala a doporučila pravidla „bezpečného omezování rychlosti” včetně „maximální rychlosti 30 km/h v obytných oblastech a oblastech s vysokým počtem cyklistů a chodců”. Zároveň zmiňuje možnost ponechat vyšší limit na hlavních tazích při současném „zajištění přiměřené ochrany nechráněných účastníků silničního provozu”.

Nová sada doporučení europarlamentu souvisí se snahou stanovit rámce pro unijní politiku bezpečnosti na silnicích pro roky 2021 až 2030. Je to součást širší iniciativy nazvané „Vize nula”, která se snaží o to, aby se do roku 2050 počet obětí dopravních nehod na silnicích unijních zemí co nejvíce blížil nule.

Povinných 30 km/h v Paříži způsobilo chaos

AutoMoto

Plošná omezení rychlosti na 30 km/h už na některých místech platí. Na konci srpna zavedla třicítku na většině svého území Paříž. Průměrná rychlost vozidel se dle studie společnosti Coyote, publikované rozhlasovou stanicí RTL, údajně ve městě snížila o jeden kilometr v hodině z původních 23,7 km/h na 22,7 km/h. Ve městě ve sledovaném období ubyla asi čtyři procenta vozidel oproti průměru. Podle autorů analýzy se ale nedá spolehlivě určit, zda to způsobilo nové opatření.

Snížení rychlosti na 30 km/h ale má i své stinné stránky, alespoň podle Zdeňka Žáka z Národního spolku pro elektromobilitu: „Je to ekologický zločin nevídaných rozměrů, protože nás vrací o 50 let zpět, protože (...) v rychlosti 30 km/h nefungují žádné katalyzátory, žádné odlučování, motory jedou v nejnepříznivějším módu,” hřímá v posledním díle podcastu Po asfaltu.

Kromě omezování rychlosti volá Evropský parlament také po aktualizaci doporučení týkající se povolené hladiny alkoholu v krvi a po vyhlášení nulové tolerance řízení pod vlivem alkoholu. Připomíná při tom studii samotné Komise, podle níž má přibližně čtvrtinu všech úmrtí na silnicích na svědomí alkohol a 15 % návykové látky. Schválené usnesení také obsahuje řadu bodů týkajících se vybavení vozidel či dopravní infrastruktury.

Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost

AutoMoto

Podle české europoslankyně Kateřiny Konečné (KSČM) by členské státy EU měly mimo jiné podporovat řidiče, kteří se chtějí zdokonalovat, například skrze „zážitkové kurzy bezpečné jízdy”. „Zkušenosti nabyté v těchto zkušebních místech mohou vést ke správnému rozhodnutí ve chvíli, kdy se náš život dostane na křižovatku mezi životem a smrtí,” uvedla členka výboru EP pro dopravu a cestovní ruch.

Většina z 21 českých europoslanců novou sadu požadavků nepodpořila. Deset jich hlasovalo proti návrhu a další dva se zdrželi. „Chápu snahy zvýšit bezpečnost silničního provozu. (...) Nemůžu však souhlasit s návrhy, které podporují europoslanci hnutí ANO, na stanovení hranice maximální rychlosti 30 km/hod v některých částech obcí a měst. Zkušenosti z měst, kde byl tento limit plošně nastaven, jsou spíše negativní,” vysvětlila svůj postoj Veronika Vrecionová z ODS.

Anketa

Jste pro snížení maximální povolené rychlosti v obytných oblastech a oblastech s vysokým počtem cyklistů a chodců?
Ano
7,3 %
Ne
92,7 %
Celkem hlasovalo 1181 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám