Článek
V Číně vzrostl za pololetí prodej o 32 procent na 5,5 milionu vozů. V Evropě se prodej zvýšil o 26 procent na dva miliony. V Severní Americe prodej vzrostl o tři procenta (v USA vzrostl o 6 %, v Mexiku dokonce o 20 %), a to i přesto, že v Kanadě zaznamenal pokles o 23 procent.
„Dnešní údaje o prodeji elektromobilů v první polovině roku 2025 ukazují, že Čína a Evropa jsou v přechodu na elektrickou energii stále vpředu,“ uvedl manažer firmy Rho Motion Charles Lester. Upozornil, že více než každý druhý elektromobil prodaný ve světě byl koupen v Číně a přibližně polovina zakoupených nových vozů v zemi je elektrická. I přes určitou nervozitu kvůli dotacím očekává, že tento trend prodeje bude pokračovat do konce roku.
V Evropě je podle Lestera růst sice silný, ale není rovnoměrný v celém regionu. V čele růstu stojí Británie a Německo, naopak Francie zaostává. Severní Amerika pak zažívá zpomalení a kvůli posledním škrtům amerického prezidenta Donalda Trumpa v jeho tzv. velkém, krásném zákoně, jak mu sám říká, by mohly mít Spojené státy letos problém s růstem trhu s elektromobily.
V Německu se prodej elektromobilů v pololetí zvýšil o 40 procent a v Británii o 32 procent. Ve Španělsku růst činil 85 procent, ve Francii však po snížení dotací prodej o 13 procent klesl.
Prodej bateriových elektromobilů (BEV) se zvýšil o 26 procent a prodej plug-in hybridů (PHEV) vzrostl o 27 procent. Prodej hybridů podpořili čínští výrobci, kteří se tak chtěli vyhnout clům.
Celosvětový prodej má letos přesáhnout 20 milionů aut
V samotném červnu se prodej elektromobilů meziročně zvýšil o 24 procent na 1,8 milionu. Prodej v Číně vzrostl o 28 procent na 1,11 milionu a v Evropě o 23 procent na 390 000 vozů. Naopak v Severní Americe prodej v červnu o devět procent klesl a činil 140 000 vozů.
V lednu firma Rho Motion odhadla, že celosvětový prodej elektromobilů v letošním roce stoupne nejméně o 18 procent a přesáhne 20 milionů aut. Přispět by k tomu mělo hlavně prodloužení čínských dotací. Prodej se podle odhadu zvýší i v Evropě.