Hlavní obsah

Elektromobily tvořily přes 82 procent aut prodaných loni v Norsku, na prvním místě je Tesla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Téměř pět ze šesti nových vozů prodaných loni v Norsku bylo poháněno pouze baterií. Podíl Tesly na celkovém trhu se zvýšil na 20 procent z 12,2 procenta v roce 2022, ukazují údaje o registraci aut.

Foto: Tesla

Ilustrační foto

Článek

Podíl plně elektrických aut na celkovém prodeji automobilů v Norsku loni dosáhl 82,4 procenta, zvýšil se tak ze 79,3 procenta v roce předchozím. V úterý to oznámil norský svaz OFV. Žádná jiná země tak vysoký podíl elektromobilů nemá. Třetím rokem tam vede americký výrobce Tesla navzdory trvajícím sporům s vlivnými odbory, uvedla agentura Reuters. Norská vláda začala před lety prodej elektromobilů silně dotovat.

Norsko je významným producentem ropy. Ve snaze stát se první zemí, která do roku 2025 ukončí prodej aut na benzin a naftu ale vláda osvobozuje plně elektrická vozidla od mnoha daní uvalených na auta, která jezdí na fosilní paliva, ačkoli některé poplatky byly zavedeny teprve loni.

Tesla je klíčovým hráčem na trhu elektromobilů, čím dál více jí ale konkuruje čínská automobilka BYD. Ta loni prodala 3,02 milionu elektrických aut, z toho asi 1,6 milionu plně bateriových a zhruba 1,4 milionu hybridních. Tesla, která vyrábí jen plně bateriové elektromobily, loni zvýšila odbyt o 38 procent na 1,81 milionu elektromobilů. Výrobu zvýšila o 35 procent na 1,85 milionu aut.

Automobilka BYD v prosinci oznámila, že v Maďarsku postaví svůj první evropský závod na osobní auta. Továrna ve městě Szeged (Segedín) podle sdělení automobilky vytvoří tisíce nových pracovních míst.

Čínská automobilka BYD postaví první evropský závod v Maďarsku

AutoMoto

Tesla čelí v severském regionu odporu odborářů a penzijních fondů, protože odmítá přijmout požadavek švédských mechaniků na kolektivní vyjednávání týkající se mezd a dalších pracovních podmínek. V důsledku toho švédští přístavní dělníci, řidiči kamionů, zaměstnanci pošty, úklidových služeb, elektrikáři a další odmítají poskytovat společnosti Tesla servis. Podporu odborů získali také v Norsku, Dánsku a ve Finsku, kde odboráři pomáhají blokovat dovoz elektromobilů Tesla do Švédska.

Přesto nic nenasvědčuje tomu, že by měl konflikt negativní dopady na prodej vozů Tesla v Norsku, řekla šéfka norské asociace pro elektromobilitu Christina Buová. „Nevidíme žádné signály, které by tomu nasvědčovaly,“ řekla agentuře Reuters.

Největšími značkami podle tržního podílu po Tesle byly Toyota s 12,4 procenta, zatímco o rok dříve měla tato japonská značka osm procent. Třetí byl s podílem 10,8 procenta Volkswagen, který si ale pohoršil, protože o rok dříve měl 11,6 procenta trhu.

Tesla Model Y, což je crossover SUV střední velikosti, který se v Norsku prodává od 452 000 norských korun (989 000 Kč), byl opět nejoblíbenějším modelem roku. Za ním byl elektromobil ID.4 od Volkswagenu a pak vůz Enyaq od Škody Auto.

Foto: Tesla

Tesla Model Y

Buová řekla, že tržní podíl elektromobilů by letos mohl vzrůst na 95 procent. Cíl 100 procent, který stanovil norský parlament, je plánován hned na příští rok, tedy 2025. „Je to velký skok, ale podobný skok jsme měli už dříve, z roku 2021 na rok 2022, kde jsme zaznamenali nárůst skoro o 15 procentních bodů. Proto si myslím, že to v roce 2024 dokážeme,“ řekla Buová.

Společnost Moller Mobility Group očekává, že elektromobily získají letos devadesátiprocentní podíl na trhu, takže k dosažení cíle v roce 2025 podle ní zbývá ještě vykonat hodně práce. Moller je největším prodejcem automobilů v Norsku a prodává značky Volkswagen, Audi a Škoda.

V norském hlavním městě Oslo je nyní více než jedna třetina soukromých aut plně elektrických. Buová odhaduje, že do dvou let by mohla tato auta tvořit 50 procent. I když se hluk a znečištění ovzduší zmírnily, ne všichni jsou spokojeni. Někteří majitelé elektromobilů si totiž stěžují na nedostatek nabíjecích míst v ulicích a říkají, že současná politika upřednostňuje ty, kteří si mohou dovolit vlastní nabíjecí místo.

„Elektromobil by měl být skutečnou volbou pro každého… bez ohledu na to, zda bydlíte v budově s parkováním nebo bez parkování,“ řekla jedna z obyvatelek norské metropole.

Xiaomi představuje svůj první elektromobil, slibuje dojezd až 800 km

AutoMoto

Francie upravuje dotace na elektromobily, dotknou se hlavně aut z Číny

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám