Hlavní obsah

Aut do zásuvky se v Evropě prodalo poprvé více než dieselů

Srpnové statistiky registrací nových vozů v Evropě hlásí, že plug-in hybridů a elektromobilů se poprvé prodalo více než vozů se vznětovým motorem.

Foto: Opel

Ilustrační foto

Článek

Podle údajů společnosti JATO Dynamics ze 26 evropských trhů dosáhly automobily do zásuvky, tedy plug-in hybridy a čistě bateriové elektromobily, 21procentního podílu na trhu, tedy druhého největšího hned za automobily se zážehovými motory.

Plných 151 737 kusů registrovaných vozů do zásuvky znamená minulý měsíc meziroční nárůst o 61 procent a celkový objem 1,32 milionu kusů od začátku roku.

To odsunulo diesely až na třetí příčku. Loni v srpnu byl objem elektromobilů o 158 300 jednotek menší než registrace dieselových automobilů, nicméně minulý měsíc vozy do zásuvky porazily automobily poháněné naftou o 10 100 kusů.

První jízda Volkswagenem ID.3: Budoucnost není temná

AutoMoto

Poptávka byla obzvláště silná po elektrických verzích Fiatu 500, Peugeotu 208, Hyundai Kona, Opel Corsa a Kia Niro. Nejprodávanější z elektromobilů byl Volkswagen ID.3 se 7 904 kusy za srpen.

Elektrifikované vozy předčily v prodejích diesely už loni v září, ale to šlo skutečně o všechny elektrifikované automobily, tedy včetně mild-hybridních a full-hybridních pohonných ústrojí, které nelze nabíjet ze sítě.

Foto: JATO Dynamics

Statika evropských registrací nových aut. Podíl na trhu vozů na benzin, naftu a automobilů s nabíjením (plug-in a elektromobil) za období 2017-2021

Registrace všech nových osobních automobilů v srpnu opět zpomalily o 18 procent na 713 714 kusů.

Jde o nejnižší zaznamenaný objem za srpen od roku 2014. Nejvýraznějším faktorem, který do nízkých čísel promluvil, se zdá být nedostatek čipů, a tedy váznoucí výroba.

Hyundai chce v Evropě od roku 2035 nabízet jen elektromobily

AutoMoto

„Nedostatek čipů byl hlavní překážkou pro výrobce, kteří se stále potýkají s důsledky pandemie,” uvedl Felip Muňoz, globální analytik JATO Dynamics.

„Problémy s výrobou a zpoždění dodávek nových automobilů poškozují prodej a nedostatečná dostupnost u prodejců nutí mnoho spotřebitelů buď hledat ojetá auta, nebo jednoduše odložit jejich nákup,” podotkl expert.

„Za obvyklých okolností mohou spotřebitelé očekávat, že budou čekat mnoho měsíců na nové Ferrari, ale nyní se se stejným zpožděním setkávají u běžných vozů,” dodal Muňoz.

Reklama

Výběr článků

Načítám