Hlavní obsah

Elektromobilem jen „kolem komína“? Statistika hovoří jinak

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektromobil v Česku průměrně najede více kilometrů ročně než vůz se zážehovým motorem, ale výrazně méně než auto na naftu. Ta ve srovnání ovšem nevede; nejvíce najezdí auta s pohonem na CNG.

Foto: Jan Handrejch

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto)

Článek

Na dlouhé cestování si člověk pořídí „nafťáka“, pokud chce naopak jezdit jen ve svém nejbližším okolí, koupí auto s malým zážehovým motorem či elektromobil, může-li si ho dovolit, je to tak? Statistika Centra dopravního výzkumu (CDV) říká, že to není ani zdaleka celý příběh.

Tiskovou zprávou centrum informovalo, že průměrný roční proběh osobního auta plnícího normu Euro 6 - to jsou vozidla až osmiletého stáří - je za rok 2022 v Česku 14 569 kilometrů.

Průměrný roční proběh vozidel v ČR
PohonPrům. roční proběh vozidel s normou Euro 6Prům. roční proběh všech vozidel
Benzín11 772 km7 643 km
BEV12 386 km12 167 km
PHEV13 940 km13 877 km
HEV16 026 km15 804 km
LPG16 303 km12 627 km
Nafta18 332 km13 763 km
CNG26 664 km22 071 km
Celkem14 569 km10 239 km

Spíš než celkový průměr je na tabulce ovšem zajímavé něco jiného. Jednak že majitelé elektromobilů s nimi ročně najezdí víc než ti, kteří mají auto na benzin. A jednak že nafta v ročním proběhu nevede - o osm tisíc kilometrů zaostává za vozy na CNG.

Automobilky vyzvaly pražský magistrát, aby nerušil bezplatné parkování elektromobilů

AutoMoto

„Průměrné stáří vozidlového parku v oblasti osobních vozidel je v České republice 16 let, abychom při srovnání proběhů bateriových elektromobilů s ostatními palivy eliminovali velmi nízké proběhy zejména u starších (…) vozidel, srovnali jsme vozidla splňující emisní normu Euro 6, která vstoupila v platnost v září 2015,“ odůvodňuje rozhodnutí omezit stáří aut CDV v tiskové zprávě.

Průměry zjistilo z Celostátního informačního systému stanic technické kontroly, které při pravidelných prohlídkách vozidel zaznamenávají kilometrový proběh. Z čísla zaznamenaného při prohlídce před sledovaným obdobím a po něm se vypočte průměrný denní proběh a z něj je snadné spočítat průměr za rok.

Počet veřejných dobíjecích bodů v krajích
Hl. m. Praha1036
Středočeský616
Jihomoravský449
Královéhradecký299
Moravskoslezský288
Jihočeský208
Ústecký163
Plzeňský161
Olomoucký146
Vysočina128
Pardubický114
Liberecký86
Zlínský77
Karlovarský59

Kromě statistiky ročního proběhu CDV zveřejnilo také údaje o tom, kolik je v Česku aktuálně veřejných dobíjecích bodů. Nepřekvapivě vede Praha s obrovským náskokem. Co do provozovatelů má v Česku nejvíce dobíjecích bodů PRE s 1252 body, následuje ČEZ s 1084 body a E.ON s 340 body.

Následují provozovatelé Ško-Energo, innogy, Teplárny Brno a Lidl s podílem v jednotkách procent. Celkem je v ČR 3830 veřejných dobíjecích bodů ve 2051 stanicích. Od ledna do konce dubna letošního roku přibylo 250 bodů ve 140 stanicích.

„Aktuálně je v České republice registrováno přibližně 17 tisíc bateriových elektromobilů a 11 tisíc plug-in hybridů,“ informoval Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Na světě není dost minerálů na rychlý přechod k elektromobilitě, tvrdí Toyota

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám