Hlavní obsah

Elektromobil MG 4 přijíždí na český trh, láká na hromadu elektroniky za nízkou cenu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

České zastoupení automobilky MG uvedlo na náš trh elektromobil označený prostě číslem 4. Zároveň k němu kromě cen - základní provedení stojí méně než 800 tisíc korun - sdělilo ohromné množství technických detailů.

Foto: Marek Bednář, Novinky

MG 4 na pražské prezentaci.

Článek

Necelý rok po vstupu značky MG na český trh přichází tato kdysi britská, dnes čínským koncernem SAIC vlastněná automobilka s prvním ryze elektrickým autem v tuzemsku - MG 4. A nepřichází potichu, přinejmenším v rámci Evropy stihlo už získat titul Auta roku 2023 ve Velké Británii a pár dalších, podobných ocenění.

Interiér klade důraz na hladké a rovné linky a z nich pramenící minimalistický design. Oba displeje, jak přístrojový štít, tak i centrální displej infotainmentu, působí jako volně stojící, což propůjčuje interiéru dojem vzdušnosti. Z fotografií vidíme, že infotainmentový systém je odlišný od toho, který je Achillovou patou modelů ZS a EHS, a podle vyjádření automobilky by měl fungovat rychleji.

Už základní výbava MG 4 bude zahrnovat kromě šesti airbagů také adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách a aktivním vedením v jízdním pruhu pro autonomní řízení úrovně 2. Vůz má také autonomní nouzové brzdění s detekcí neukázněných chodců a cyklistů, a to i při couvání, také sledování provozu za vozem či hlídání, zda je možné bezpečně otevřít dveře kvůli okolnímu provozu.

Zákazníci ženou Teslu k soudu, měla schválně snižovat kapacitu baterie jejich aut

AutoMoto

Užitečným prvkem mohou být nastavitelná tlačítka na volantu, kterými lze ovládat například i klimatizace. Naopak startovací tlačítko byste hledali marně - vůz „startuje“ automaticky sešlápnutím brzdy při obsazeném sedadle řidiče/zapnutém pásu. Stejně tak chybí tlačítko pro režim Auto Hold, kdy vůz po uvolnění brzdového pedálu stále drží brzdy, dokud nešlápnete na plyn. Aktivuje se silným sešlápnutím brzdy.

Vůz stojí na ryze elektromobilní platformě nazvané MSP s baterií v podlaze, která má v základní verzi Emotion kapacitu 51 kWh, ve vyšších výbavách Elegance a Luxury kapacitu 64 kWh. S tou menší je spojený elektromotor o 170 koních výkonu a 250 Nm točivého momentu.

Vůz má dojet až 350 km na jedno nabití a nejvyšší verze nabídne i adaptér pro napájení elektrických spotřebičů z baterie vozidla.

Větší baterie je spojena s elektromotorem o 204 koních výkonu a 250 Nm točivého momentu. Vůz s ní dojede až 450 km na jedno nabití ve verzi Elegance, resp. až 435 km na jedno nabití ve verzi Luxury. Všechna provedení nabídnou nejvyšší rychlost 160 km/h a základní objem zavazadelníku 363 litrů.

Baterie je možné, podobně jako u platformy MEB koncernu Volkswagen, opravovat. Například stykače - údajně relativně často opravovanou věc - výrobce umístil tak, aby se k nim dalo dostat bez nutnosti rozebírání baterie.

Zajímavostí budiž, že každá z baterií má jiné chemické složení i další technické parametry. Menší je lithium-železo-fosfátová (baterie typu li-ion s tímto chemickým složením má podle automobilky nejlepší životnost co do počtu nabíjecích cyklů a je nejstabilnější, nejbezpečnější) a její napětí je 327 V, větší je nikl-kobalt-manganová (ta zase vyniká energetickou hustotou) a pracuje s napětím 380 V.

Baterie mají ochranu proti tzv. tepelnému zhroucení (angl. „thermal runaway“). Při selhání článku a chemické reakci vedoucí k jeho přehřátí se problém dle automobilky bude týkat jen jednoho článku, okolní se od něj „nenakazí“, dozvídáme se při prezentaci.

Baterie má také přetlakový ventil, který upouští přetlak plynů z baterie, vznikající při fyzickém poškození, například propíchnutí některého z článků. Oba typy byly podrobeny náročným testům po stránce požáru i fyzického poškození a podle automobilky nehoří.

Navzdory výrazně větší kapacitě je větší baterie s hmotností 409 kg jen o deset kilo těžší než menší baterie. A vůz s ní zvládá zrychlit na stovku za 7,9 sekundy, o 0,2 s pomaleji než verze s menší baterií. Baterie vozu dodává firma CATL a automobilka uvádí, že s výškou jen 110 mm jde o nejnižší baterii na trhu.

Nejčastěji hoří hybridy, elektromobily nejméně často, zjistila americká studie

AutoMoto

Verze s menší baterií je méně výkonná kvůli nižšímu napětí baterie, byť elektromotor je jinak fyzicky stejný. Má svařované měděné spony na statoru, což je v motorech elektromobilů výjimečný způsob výroby. Cíl je v co nejlepších reakcích na povely řidiče a nízké spotřebě energie.

Rozdíly mezi bateriemi jsou také v nabíjení. Menší baterie podporuje nabíjení výkonem až 117 kW, což v ideálních podmínkách znamená nabití z 10 na 80 % za 37 minut.

Větší baterie zvládá nabíjecí výkon 135 kW a nabití ve stejných procentech trvá v ideálním případě 35 minut. Nabíjení střídavým proudem je u menší baterie o nejvyšším výkonu 6,6 kW, u větší je maximum 11 kW.

Spotřeba energie má být jen 160 Wh/km, tedy 16 kWh/100 km. Vůz za to vděčí zejména dobré aerodynamice a relativně nízké hmotnosti - v závislosti na verzi do 1,7 tuny.

Aerodynamice pomáhají aktivní klapky v přídi vozu, které uzavírají přístup vzduchu k chladiči, není-li třeba chlazení, a koeficient odporu vzduchu je tak na poměrně nízké hodnotě 0,279. Nízké spotřebě pomáhají i vratné pružiny v brzdových třmenech, speciálně vyvinutá ložiska kol pro co nejnižší tření či aerodynamické kryty kol.

Posilovač řízení, který je samozřejmě elektrický, nemá elektromotor na tyči řízení, nýbrž na pastorku na hřebenu řízení zvlášť. To proto, aby pro každý pastorek mohl mít ideální převodový poměr. Řízení samotné má poměrně strmý poměr 14,8 : 1. 

Vůz je připraven i na pohon všech kol; takový model je v plánu, ale zatím o něm nejsou dostupné žádné další informace.

Vůz také nemá klasický podtlakový posilovač brzd, nýbrž systém brake-by-wire s označením IBS, vyvinutý Continentalem. Čerpadlo hydraulické kapaliny je v jednom dílu s hlavním brzdovým válcem a jednotkou ABS. Výhodou má být mnohem rychlejší nástup maximálního brzdového účinku, než je běžné - 150 milisekund.

Automobilka u MG 4 slibuje hlavně agilitu a dobré jízdní vlastnosti díky pohonu zadních kol, která mají pětiprvkové zavěšení navržené tak, aby se při akceleraci neponořovala záď. Také je tu o milimetr širší rozchod zadních kol oproti předním (1551 mm oproti 1550 mm), ideální rozložení hmotnosti 50 : 50   a těžiště 492 mm nad zemí.

Rovnoměrné rozložení hmotnosti a rozdělení starosti o řízení na přední kola a starosti o pohon na zadní kola podle automobilky znamenají také rovnoměrné opotřebovávání pneumatik.

Novinka už má i české ceny a prodej začne v nejbližších týdnech. Se standardní zárukou na 7 let nebo 150 tisíc km stojí 779 960 korun za verzi Emotion, prostřední Elegance stojí 884 960 korun.

Vrcholová verze Luxury zatím svou cenu nemá. Metalický lak je k mání bez příplatku; obecně do výroby nejsou dostupné žádné příplatky nad rámec výbav jednotlivých stupňů.

Průměrná škoda na elektromobilu je vyšší, říkají pojišťovny

AutoMoto

Reklama

Související témata:
MG4 Electric

Výběr článků

Načítám