Hlavní obsah

Desetitisíce Berlíňanů chtějí město bez aut. Včetně elektromobilů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zakázat nejen spalovací auta, ale i elektromobily soukromým osobám chce iniciativa Berlín bez aut, kterou podepsalo na 50 tisíc lidí. Ba co víc, i sdílenými auty by tu lidé podle jejich představ mohli jezdit jen jednou měsíčně.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Po vyvlastňování nájemních bytů přichází z Berlína další iniciativa, která svobodnému světu může přijít poněkud děsivá – zákaz provozu soukromých aut v širším centru města. Podle webu novin The Guardian, který o ní zpravuje, už petici iniciativy s jednoduchým názvem Berlin Autofrei (česky „Berlín bez aut”) podepsalo přes 50 tisíc lidí.

Zákaz se má týkat nejen spalovacích aut, která se často stávají terčem podobných snah podle pomýleného dogmatu, že „auta smrdí”, ale rovněž elektromobilů. Cílem zákazu má být zlepšení zdraví, kvality ovzduší a bezpečnosti. Elektromobily mají být zakázány proto, že z jejich provozu pocházejí pevné částice např. z otěru pneumatik, a tedy jsou podle navrhovatelů podobně škodlivé jako spalovací auta.

Oblast, kterou chce iniciativa zákazem postihnout, je ohraničená okružní železnicí S-Bahn a co do výměry má necelých 90 km2. Auta ani silnice by z oblasti nezmizely úplně – rezidenti by mohli použít sdílené auto 12x do roka, tedy jednou měsíčně, a auta by mohli využívat také lidé s omezenou mobilitou a služby jako doručovatelé, záchranný systém či zásobování.

Podle jednoho ze zakladatelů iniciativy, Nika Kaestnera, je důvodem mimo jiné i naplnění vládních cílů snižování emisí CO2.

„Potřebovali bychom, aby asi polovina aut na silnicích byla příští rok elektrická, abychom splnili cíle federální vlády ke snižování emisí z dopravy. To se pochopitelně nestane – v současnosti je v Německu jen 1,3 % aut elektrických. Takže jediným řešením je snížit množství jízd autem, které se konají, ne jen změnit způsob ježdění,” vypočítává.

Zvažte, zda je emisní norma Euro 7 potřeba, píše Evropské komisi Havlíček

AutoMoto

Jen třetina obyvatel Berlína podle něj vlastní auto. To ovšem neznamená, že zbylé dvě třetiny s faktickým zákazem soukromých aut ve městě souhlasí. Iniciativa už překonala první stupeň, na který je třeba 20 tisíc podpisů.

V druhém stupni musí nasbírat 170 tisíc podpisů, načež ji buď vláda převezme jako zákon, anebo se bude konat referendum podobně jako v případě vyvlastnění bytů.

Anketa

Chtěli byste žít ve městě, v němž nesmíte jezdit vlastním autem?
Ano, ve městě není auto potřeba
11,9 %
Ano, pokud bude u hranice zóny dostatek hlídaného parkování zdarma
2,4 %
Ano, pokud budou doručování a taxi funkční bez omezení
0,9 %
Spíše ne, ale neodstěhoval/a bych se
2 %
Ne a odstěhoval/a bych se
82,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2937 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám