Hlavní obsah

Další problém po hurikánu Ian. Zaplaveným elektromobilům se vzněcují baterie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Florida se potýká s požáry elektromobilů zatopených slanou vodou po hurikánu Ian. Slaná voda, která pronikne do baterie při delším zatopení, může způsobit zkrat.

Tesla poškozená vodou při hurikánu Ian začala hořet.Video: SWNS, AP

 
Článek

Když hurikán Ian zpustošil část Floridy, zkáze neunikla ani spousta aut – včetně elektromobilů. A to může být požární riziko, ukazuje krátké video pořízené v minulém týdnu v městě Naples.

Vyobrazuje Teslu Model S, kterak při manipulaci hoří z podlahy – tedy z baterie vozu. Následně plameny hasí hasiči. Proč k požáru došlo, není přesně známo, ale velmi pravděpodobně to souvisí se zaplavením vozu. Místní média hovoří o více podobných případech – podle webu NewDaily.com.au byly nejméně čtyři.

„Kvůli hurikánu je spousta nepojízdných elektromobilů. Když baterie korodují, vznikají požáry. To je nová výzva, s níž se naši požárníci ještě nesetkali, alespoň ne v takové míře,“ tweetoval zkraje října Jimmy Patronis, floridský náčelník hasičů.

Svůj tweet později doplnil dalším, v němž říká, že „hasiči uhasí požár a on potom znovu začne“. Doplnil ho o vyjádření úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), kde je příčina částečně vysvětlena.

„Výsledky zkoušek, zaměřených speciálně na ponoření do slané vody, ukazují, že se uvnitř baterií mohou vytvořit solné mosty a tak otevřít cestu ke zkratu a samovolnému zahřívání. To může vést ke vzniku požáru,“ stojí v dokumentu.

Co tedy s elektromobilem, který byl v záplavě? Web WSVN.com cituje floridského státního zástupce Boba Rommela: „Když máte elektromobil, tak pokud je v garáži, vytáhněte ho ven, byl-li zaplaven.“ Pokud auto začne hořet, alespoň s sebou nevezme i celý dům.

Že kombinace vody a elektřiny může znamenat problém, ví každé malé dítě, ovšem je rozdíl mezi průjezdem hlubokým brodem či jízdou v dešti, kdy baterie není v mokrém prostředí dlouho a zejména na ni nepůsobí tlak vody, a ponořením do slané vody na několik hodin či dnů.

V globálním měřítku elektromobily netrpí na požáry častěji než spalovací vozidla – je to právě naopak. Zkraje roku 2022 byla zveřejněna americká studie, která uváděla, že u elektromobilů bylo zaznamenáno 25 požárů na 100 tisíc registrovaných vozidel, kdežto u benzínových aut to bylo 1530 požárů na 100 tisíc registrovaných vozidel.

Reklama

Výběr článků

Načítám