Hlavní obsah

Hluboký brod ukazuje, že elektromobily při průjezdu vodou nemají problém

Zatímco konvenční auta v hlubokém brodě ve Velké Británii nasávají vodu a končí na odtahovkách, elektromobily v nedávno zveřejněném videu projíždí bez problémů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nejeden odpůrce elektromobilů zastává názor, že jakmile s elektrickým offroadem vjede do hluboké vody, pohonné ústrojí poškodí či zničí. Například v komunitě majitelů aut značky Jeep je tohle jeden z hlavních důvodů, proč plug-in hybridní wrangler 4xe sklízí posměch.

Video, pořízené u brodu v ulici Rufford Lane nedaleko Ollertonu v anglickém hrabství Nottinghamshire a zveřejněné v minulém týdnu, ukazuje, jak to s elektromobily v hluboké vodě je. Nemají s ní, na rozdíl od leckterého konvenčního auta, pražádný problém.

Ve videu vidíme dva – Mercedes-Benz EQC v čase 3:43 a Audi e-tron Sportback v čase 4:55. Oba volí pomalejší průjezd a oba bez problémů projedou. Nemají totiž spalovací motor, u něhož by hrozilo nasátí vody do válců, a baterie s pohonným ústrojím je na vodu připravená a řádně izolovaná.

Problém by mohl nastat, kdyby elektromobil odplavil proud vody, nebo kdyby zůstal ve vodě s ponořenou baterií stát několik hodin, ovšem to je problém pro všechna auta bez rozdílu. V takovém případě by voda mohla stihnout prosáknout dovnitř, kam nemá, a natropit tam škody.

Proč nejezdit autem po zaplavené silnici? Zničení motoru není jediná hrozba

AutoMoto

Video stojí za zhlédnutí i tak, stejně jako další videa od stejného autora, věnující se autům na stejném brodě. Některé průjezdy jsou spektakulární – auta vjedou do vody vysokou rychlostí ve snaze jí projet. Někomu se to povede, např. stříbrnému Vauxhallu Astra v čase 2:47. Králem takových průjezdů je ovšem traktor v čase 5:47 – ten samozřejmě nemá žádné trable.

Stejně tak nemají problém offroady a větší SUV. Brod zvládne také maličká Škoda Citigo v čase 3:33, která zvolí opačný přístup – jede velmi pomalu. Naopak i řádně vysokým dodávkám se stává, že motor nasaje vodu a zastaví se – v lepším případě.

V tom horším dojde k jeho poškození. Písty budou vodu chtít stlačit stejně jako směs vzduchu s palivem, ovšem voda není stlačitelná, takže se ve výsledku můžou např. zohýbat nebo polámat ohnice. To znamená velmi drahou opravu nebo totální škodu.

A i kdyby se toto nestalo, konec videa ukazuje ještě jedno riziko, které je tím větší, čím rychleji do vody vjedete – můžete ztratit registrační značku. Tady jich je hezká sbírka.

Proč nepodcenit aquaplaning? Může to dopadnout takhle

AutoMoto

V případě zpevněných brodů, jako je tento, je jen malé riziko propadliny v silnici, kterou by voda vymlela, a většinou je také dobře vidět, jak je voda hluboká. V tomto konkrétním brodě je dokonce na lávce pro pěší vidět měrka, která řidičům hloubku vody říká.

A proč se do něj tolik lidí pouští i přes riziko poškození auta a fakt, že podle mapy se dá místo snadno objet? Zhruba rok a půl starý článek na webu BBC cituje manažera Ruffordského mlýna, který stojí u brodu: „Po většinu roku je ten brod jen pár centimetrů hluboký, a tak není žádným problémem. Jenže tudy stéká voda z velké plochy okolní krajiny, takže tu někdy je až metr a půl vody a projet se nedá. Silničáři tu dávají v takovém případě značky, ale lidé je ignorují.”

Anketa

Jezdíte autem skrz brody či velké kaluže?
Ano, mám SUV/offroad
15,5 %
Ano, v osobním autě
7,8 %
Pouze pokud jsem si jist/a, že nic nepoškodím
19,3 %
Jen výjimečně, pokud místo znám
12,8 %
Raději ne
44,6 %
Celkem hlasovalo 296 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám