Článek
Čínské automobilky, dlouhodobě podporované státními dotacemi a politikami zaměřenými na elektrická vozidla, čelí nyní přebytku kapacit a tvrdým cenovým válkám, které zasahují celý sektor.
Tyto cenové války zvyšují deflační tlaky a vyvolávají obavy z přílivu levných čínských vozů do zahraničí, což zhoršuje obchodní napětí s hlavními partnery a zatěžuje exportně orientovanou ekonomiku, zvláště v kontextu cel zavedených americkým prezidentem Donaldem Trumpem.
Čínské investice do zahraničních projektů v hodnotovém řetězci elektromobilů, tedy v celém procesu výroby, vzrostly v letech 2022 – 2024 na průměrných 30,4 miliardy USD (629,7 miliardy Kč) ročně z 8,5 miliardy USD v letech 2018 – 2021. Domácí investice v tomto sektoru naopak dramaticky klesly na pouhých 15 miliard USD v roce 2024 z 94 miliard USD v roce 2022.
„V roce 2024 čínské firmy investovaly do elektromobilů více v zahraničí než doma, což představuje historickou změnu, protože firmy hledají zisk mimo domácí trh, který je přeplněný a příliš konkurenční,“ uvedla Rhodium Group.
Z jednotlivých společností staví BYD v jižním Maďarsku továrnu na elektromobily, která by měla zahájit výrobu do konce roku 2025. Zároveň připravuje samostatný závod v Turecku, který má začít fungovat v roce 2026. Geely plánuje novou továrnu ve Vietnamu, zatímco Chery a Great Wall Motors rozšiřují výrobu v Rusku a v celé Latinské Americe. Další výrobci navíc zvažují investice v jihovýchodní Asii a Indii.