Článek
V souvislosti se vstupem čínských automobilek na evropské trhy se hovoří především o elektromobilech, které jsou v Číně mimořádně populární, nabízejí sofistikované technologie a představují vážnou konkurenci pro domácí automobilky.
EU ovšem v loňském roce uvalila na elektromobily dovážené z Číny cla dosahující až 45 procent, která měla být reakcí na podporu automobilek ze strany čínské vlády a současně měla ochránit evropský automobilový průmysl.
Čínské automobilky proto začaly hledat způsoby, jak zahájit výrobu svých vozů na starém kontinentě. Ještě před jejím odstartováním se ale zaměřily na odlišný segment, jehož popularita v posledních letech roste prakticky po celém světě - hybridy.
Evropský celní systém se totiž na hybridy vztahuje pouze částečně, díky čemuž se jejich dovoz značkám vyplácí podstatně víc. Mezi evropskými zájemci o nové vozy přitom hybridy v posledních letech rostou na popularitě, čehož se rozhodla využít celá řada čínských automobilek.
Podle webu Carscoops, který se odkazuje na reporty společnosti Dataforce, si čínská značka BYD v Evropě jen za první polovinu tohoto roku registrovala již 20 000 plug-in hybridů. To je trojnásobek oproti plug-in hybridům dovezeným za celý loňský rok.
Na každý elektromobil prodaný značkou BYD v Německu se vztahují dovozová cla ve výši kolem 27 procent, zatímco u plug-in hybridu jde pouze o 10 procent. U společnosti SAIC, pod kterou spadá i značka MG, pak mají cla u elektromobilů dosahovat dokonce až 45,3 procenta. To se již mělo projevit i na citelném propadu jejich prodejů, zatímco hybridům se daří.
Jen za první pololetí tak měla značka MG registrovat v Evropě více plug-in hybridů než za celý loňský rok. Rekordní čísla dovezených plug-in hybridů by navíc měla vykazovat i značka Lynk & Co.
Evropská komise, která cla pro elektromobily vyrobené v Číně zavedla, by si měla být vědoma nového trendu mezi čínskými značkami, podle všeho ale nepřipravuje další opatření.