Hlavní obsah

Chybí 2000 odstavných míst pro kamiony

Podél českých dálnic chybí okolo dvou tisíc odstavných míst pro nákladní auta. To je problém, který nejen komplikuje život řidičům kamionů, ale ohrožuje i bezpečnost provozu.

Foto: ČTK

Ilustrační foto

Článek

„Nedostatek parkovacích míst pro kamiony trápí celou Evropu. V ČR je to však problém velmi závažný, chronický a týká se absence tisíců míst,“ řekl Právu mluvčí sdružení silničních dopravců ČESMAD Martin Felix. Podél tranzitních komunikací podle odhadu sdružení chybí kolem dvou tisíc míst.

Pokud řidič nenajde parkovací místo, tak mu někdy nezbývá než porušit pravidla o přestávkách na odpočinek nebo zastavit, kde se dá. Jsou i případy, kdy kamiony stojí v připojovacích pruzích dálnic. V posledních letech je podle Felixe vidět snaha ŘSD situaci zlepšit.

Zásada, která může při parkování zachránit život

Podcasty a pořady

Tento týden začali silničáři s rekonstrukcí odpočívky Střechov nad Sázavou na dálnici D1 na Benešovsku. Kapacita odpočívadla ve směru na Prahu se zvýší víc než dvojnásobně na téměř sto míst. Odpočívadlo je původní ze 70. let, kdy se D1 stavěla.

Protější část ve směru na Brno byla opravena už v roce 2019. Za poslední tři roky přibylo díky výstavbě nových odpočívek i rekonstrukci dosavadních parkovacích ploch 400 nových míst.

„V tuhle chvíli máme v rekonstrukčním a výstavbovém plánu na nejbližší roky výhled na navýšení kapacity minimálně o 900 míst pro nákladní dopravu,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Jan Rýdl.

V Praze skoro za milion. Parkování už stojí i víc než auto

Finance

Ovšem Česko je tradiční průmyslovou a tranzitní zemí a vzhledem k houstnoucímu provozu to nestačí. Dopravci mají pochyby, že se před rokem 2030 dosáhne vyhovujícího stavu. Problémy s parkovacími plochami navíc zřejmě v blízké době umocní nutnost budování dobíjecí infrastruktury pro rozvíjející se elektromobilitu.

„Kromě klasických finančních otázek je zde problém s výkupy pozemků, ekologickými aktivisty, a především pak často s odporem místních obyvatel, kteří se vybudování truck parku vehementně brání. Naše společnost je sice zcela závislá na kamionové dopravě, přesto snahy o zlepšení bezpečnostních a sociálních podmínek řidičů lze označit za nedostatečné,“ shrnul mluvčí autodopravců Felix.

Kterou rukou otvíráte dveře auta? Za použití té špatné hrozí Britům při nehodě pokuta

AutoMoto

Chybí i ve firmách

Podle něj pak další odstavná místa scházejí především v areálech velkých průmyslových podniků, kde je vykládka časově omezená.

„V ČR bohužel chybí zákon, který by takovým firmám přikazoval zřízení odpovídajícího počtu parkovacích míst. Některé podniky starost s parkováním nekompromisně nechávají na dopravcích a jejich řidičích, pro které situace mnohdy nemá legální řešení. Zde je tedy jednoznačně nutná změna legislativy,“ tvrdí Felix.

Reklama

Výběr článků

Načítám