Hlavní obsah

Cesta do budoucnosti? Britské firmy ukazují autoveterány přestavěné na elektropohon

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vytrhnout starý šesti- či dvanáctiválec zpod kapoty historického auta a nahradit ho elektrickým pohonem je kontroverzní modifikací, vůz to ale leckdy vylepší. Londýnská Classic Car Show ukázala takto upravený Jaguar E-Type i Porsche 911.

Autoveterány přestavěné na elektrický pohon na londýnské Classic Car ShowVideo: AP

 
Článek

Nasednete do svého dekády starého jaguaru či austinu healey, otočíte klíčkem ve spínačce - a místo probuzení spalovacího motoru se jen rozsvítí kontrolka a vy neslyšně odjíždíte. Pro některé nadšence do historických vozidel noční můra, pro jiné cesta, jak se svou hračkou jezdit i v budoucnosti.

Londýnská Classic Car Show, která proběhla minulý víkend, ukázala takovýchto strojů několik. Ve Velké Británii, která chce stejně jako Evropská unie od roku 2035 zakázat prodej nových aut se spalovacími motory, je trend tzv. restomodů - renovací s modifikacemi - starých aut s elektrickými motory na vzestupu.

Austin Healey upravený londýnskou firmou Revival Autos má díky elektromotoru z nissanu vyšší výkon a lepší zrychlení, než měl ve svém původním stavu. Kromě toho mu přibyly také vyhřívané sedačky, moderní audiosystém a lepší brzdy. V Česku by tedy registraci jako historické vozidlo nedostal navzdory tomu, že po stránce šasi a karoserie se jedná o renovaci.

Poklady v podobě historických aut lze pořád ještě najít, říká sběratel

AutoMoto

Podobný příběh má Porsche 911 nebo původní Land Rover, upravené firmou Electrogenic. „Někteří lidé to dělají, protože jim jde o životní prostředí. Jiní měli to auto v rodině dlouhou dobu a ono potřebuje novou životní sílu. Motor je unavený, takže je dobrý čas ho přestavět. Další lidé to dělají kvůli přístupnosti, je to snazší na řízení a je to spolehlivé. Někdo zase vždycky chtěl veterána, zejména mladí lidé, ale nemají čas ani znalosti, aby ho udrželi v provozu. Když je elektrické, jen otočíte klíčem a můžete jet,“ vysvětluje Steve Drummond, ředitel firmy.

„Po stránce spolehlivosti elektrika, samozřejmě, nepotřebuje seřizování, což e-typy ano. A nastartuje pokaždé, ne třeba v jednom ze tří případů,“ doplňuje komentářem o spolehlivosti původního Jaguaru E-Type, dnes jednoho z nejvyhledávanějších historických aut.

„Nemyslím si, že někdy zakážou lidem jezdit s veterány, protože by znečišťovaly ovzduší. Najedou tak málo mil, že to nemá smysl řešit,“ říká Roy Campbell, který je zároveň fanouškem elektromobilů i starých aut s tím, že elektropohon umožní lidem snáze používat stará auta každý den.

Nález za desítky milionů. V americké stodole objevili zachovalý duesenberg

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám