Hlavní obsah

BMW představilo X2 nové generace. Nejmenší SUV-kupé má i elektrickou verzi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bavorské motorové závody ukázaly druhou generaci crossoveru X2. Stejně jako blízce příbuzný model X1 aktuální generace stojí na nové platformě, má ještě agresivnější design, nově pojatý interiér a elektrickou verzi iX2.

BMW představuje X2 druhé generace.Video: BMW

 
Článek

Nové BMW X2 se pochopitelně drží karoserie ve stylu SUV-kupé, která model odlišuje od výchozího modelu X1. Novinka ve srovnání s předchůdcem vyrostla ve všech směrech a je ve skutečnosti o 6,6 cm delší než aktuální X1.

Na délku naměříte 4554 mm, na šířku 1844 mm a na výšku 1590 mm. Rozvor 2692 mm a rozchod 1582 mm jsou identické jako u X1.

Nová generace se vizuálně mnohem více inspiruje u velkého SUV-kupé X6, především v agresivní přední části se svítícími ledvinkami. I silueta mnohem více připomíná tohoto zakladatele segmentu. Pryč jsou loga na zadních sloupcích, kterými se předchůdce vyznačoval.

Rovněž podběhy kol jsou výraznější, zatímco kola mají větší průměr než u předchozího modelu. Tento kompaktní model může mít dokonce až 21palcová kola.

Interiér X2 pochopitelně vychází z X1. Oba jsou navzájem téměř totožné, se zakřiveným displejem nakloněným směrem k řidiči a plovoucí konzolou, která obsahuje výběr ovládacích prvků informačního a zábavního systému.

Používá operační systém BMW 9, který má strukturu menu podobnou telefonu a zkratky navržené tak, aby usnadnily interakci s ním.

Objem zavazadlového prostoru činí 560 až 1470 litrů v závislosti na modelové variantě. BMW iX2 nabízí 525 až 1400 litrů.

Široká nabídka motorizací

Všechny spalovací motory jsou standardně propojeny se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Základem je čtyřválcový vznětový motor sDrive18d s pohonem předních kol, o výkonu 110 kW, 150 k. Prošel zásadní modernizací, má písty z tvrzené oceli s nízkým třením, grafitovým povlakem pístních kroužků a aktivním olejovým separátorem. Došlo také ke zlepšení účinnosti dvoustupňového přeplňování turbodmychadlem a systémů vstřikování common-rail a recirkulace výfukových plynů.

Pod názvem sDrive20i je 1,5litrová tříválcová zážehová jednotka s pohonem předních kol. Má výkon 125 kW, 170 k, a prošla ještě zásadnější modernizací, spoléhá se nově na mildhybridní pohon. Mezi nové další prvky patří Millerův cyklus, který zkracuje dobu otevření sacích ventilů, přepracované sání, spalovací prostory a systém zapalování s aktivními cívkami s integrovanou elektronikou.

Příprava směsi je zefektivněna pomocí nového zdvojeného systému vstřikování. Kromě stávajícího vysokotlakého přímého vstřikování je nyní část paliva vstřikována do spalovacích prostorů nízkotlakým systémem do sání. Zároveň byla zvýšena účinnost systému přeplňování a chladiče stlačeného vzduchu.

BMW X5 a X6 mají po modernizaci větší výkon a jiný vzhled zvenčí i uvnitř

AutoMoto

Spalovacím vrcholem je varianta od divize M Performance. M35i xDrive má pohon všech kol, specifické naladění podvozku a dvoulitrový zážehový čtyřválec. Dosahuje maximálního výkonu 221 kW, 300 k, v rozmezí 5750 až 6500 1/min, zatímco maximální točivý moment 400 Nm je k dispozici od 2000 do 4500 1/min. Zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,4 sekundy.

Nový motor používá Millerův cyklus, má přepracované sání i spalovací prostory či změny v časování vačkových hřídelů, vstřikování, systému zapalování a vedení výfukových plynů.

Má i nový, mimořádně robustní pohon klikového hřídele, vylepšený systém mazání pístů s chladicími kanály a nová pouzdra a kryty hlavních ložisek. Duální turbodmychadlo má zvýšený plnicí tlak a účinnější chlazení stlačeného vzduchu. Motor používá přímé i nepřímé vstřikování pro přípravu směsi v závislosti na zatížení.

Součástí modelové nabídky bude od uvedení na trh čistě elektrická varianta iX2 xDrive30. Její dvě integrované hnací jednotky, jedna na přední a druhá na zadní nápravě, společně generují celkový výkon 230 kW, 313 k, a točivý moment 494 Nm.

Elektrická verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 180 km/h. Jeho kombinovaná spotřeba elektrické energie v cyklu WLTP se pohybuje mezi 16,3 a 17,7 kWh na 100 km. Díky vysokonapěťové baterii s kapacitou 64,8 kWh a činí dojezd 417 až 449 km v cyklu WLTP.

Kombinovaná jednotka standardně umožňuje nabíjení střídavým proudem o výkonu až 11 kW, díky čemuž lze zcela vybitou vysokonapěťovou baterii dobít na 100 % za 6,5 hodiny. Zákazníci si mohou na přání zvolit také třífázové nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW. Tím se doba nabíjení zkrátí na 3 hodiny a 45 minut.

Stejnosměrný proud lze odebírat až do výkonu 130 kW, což umožňuje baterii nabít z 10 na 80 % celkové kapacity během 29 minut. V rámci této úrovně nabití je možné na rychlonabíjecí stanici získat během pouhých deseti minut dostatek energie na dalších 120 kilometrů jízdy.

Od března

Uvedení na světové trhy bude zahájeno v březnu 2024 v podobě čistě elektrického modelu iX2 xDrive30, verze X2 M35i xDrive a další zmíněné jedné zážehové a jedné vznětové varianty. V létě 2024 nabídku doplní druhá čistě elektrická varianta a další model se vznětovým motorem.

Nové BMW X2 a nové BMW iX2 se budou vyrábět na jedné montážní lince v továrně v německém Regensburgu. Novinku lze objednávat již nyní za ceny začínající na 1 041 300, respektive 1 384 500 Kč v případě elektromobilu.

První jízda s novým BMW X1: Zase o kus dospělejší

Testy

BMW X1 dostalo vrcholovou verzi, M35i nabídne 300 koní bez elektřiny

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám